Aartselaar ondertekent milieuconvenant niet

Op 12 juni 2007

De Vlaamse regering biedt de gemeentebesturen de mogelijkheid om vijfjaarlijks een samenwerkingovereenkomst op milieuvlak af te sluiten. In deze overeenkomst zijn verschillende acties voorzien. Enkele zijn bij ondertekening verplicht. Uit vele andere acties kan de gemeente vrij kiezen.

Voor elk punt biedt de Vlaamse overheid subsidies en concrete projectondersteuning aan. Het nieuwe milieuconvenant geldt van 2008 tot 2013. Elke gemeente kan een milieubeleid op eigen maat kiezen. Het gemeentebestuur van Aartselaar wenst zich niet vast te pinnen op een aantal punten en laat de overeenkomst onondertekend.

"We hadden hierdoor de mogelijkheid om tot de aanwerving van een duurzaamheidsambtenaar over te gaan, wiens loon door de Vlaamse overheid zou worden gesubsidieerd", zegt raadslid Sophie De Wit (N-VA). "Dergelijke ambtenaar levert, in de huidige tijdsgeest van milieubewustzijn en de vraag naar zuinig energiebeheer, erg nuttig werk. Dit is absoluut opnieuw een gemiste kans."