Financiën twistpunt tussen oppositie en meerderheid

Op 12 oktober 2012

In een recent onderzoek van professor Herman Matthijs kreeg Aartselaar voor haar financieel beleid een 9 op 10. N-VA-lijsttrekster en Kamerlid Sophie De Wit kon niet lachen met die beoordeling. 'Blijkbaar wordt een begrotingstekort van 14 procent als resultaat van een goed beleid beschouwd', sneerde ze. Volgens haar heeft Aartselaar sinds 2008 een structureel begrotingstekort en stijgt dat elk jaar. 'Dit jaar liep dat tekort op tot ruim twee miljoen euro.'

Volgens De Wit zijn de lage belastingen voor het gemeentebestuur eerder een doel dan een middel. 'De spaarpot wordt opgesoupeerd en de problemen worden verschoven naar de toekomst.'

Burgemeester Marc Van den Abeelen (Open VLD) reageert fel op de kritiek. 'In de gemeenteraad heb ik verklaard meer belang te hechten aan het wetenschappelijk oordeel van professor Matthijs dan aan dat van een gemeenteraadslid dat niet kan tellen.'

Volgens Van den Abeelen was de rekening van de gemeente de jongste jaren nooit negatief. 'Het klopt dat we soms een beroep deden op geld uit de spaarpot van de gemeente. Maar elk goed gezin legt in goede jaren een spaarpotje aan voor de mindere jaren.' De burgemeester ontkent dat de huidige meerderheid de belastingen in 2013 wil verhogen, zoals N-VA beweert. 'We zullen alle opties bekijken maar er is nog niets beslist.'

Ook lijsttrekster Mia Moortgat van CD&V heeft weet van een overeenkomst om de belastingen van 4 naar 5 procent te verhogen. Volgens haar moet het gemeentebestuur zich niet vastklampen aan een gemeentebelasting van 4 procent. 'Er liggen nog veel uitdagingen voor ons die investeringen vereisen, zoals het sportcentrum en een chalet voor bejaarden. Ook voor de aanleg van straten en fietspaden wordt in Aartselaar minder geld opzij gezet dan in onze buurgemeenten.'

Een grondig onderzoek moet volgens haar uitwijzen waar eventuele winsten mogelijk zijn. Als verstandige besparingen worden gevonden moeten de belastingen uiteraard niet worden verhoogd.'

Lijsttrekker Kris Wils van de Nieuwe Aartselaarse Partij denkt dat mogelijk winst ligt in meer subsidies van hogere overheden, en in het creëren van publiek-private samenwerkingen. 'In het verleden is dat onder meer succesvol gebleken voor de aanleg van een kunstgrasveld en een parking', aldus Wils.