OCMW Aartselaar viert 15 jaar seniorenflats ‘De Palmboom’

Op 25 augustus 2014, over deze onderwerpen: Sociaal Huis & OCMW

Met een feestelijke receptie vierde het OCMW van de gemeente Aartselaar het 15-jarig bestaan van de seniorenflats Palmboom, op de hoek van de Palmboomstraat en Kapellestraat. Met een bezettingsgraad die al die tijd 100% besloeg en een huidige wachtlijst van meer dan 80 kandidaten zijn de seniorenflats een schot in de roos. “De toename van de vergrijzing in Aartselaar in combinatie met de wachtlijst toont aan dat er een reële behoefte is voor dit initiatief. De grote uitdaging voor de toekomst is nu om de flats modern te houden en tijdig te renoveren”, zegt OCMW-voorzitter Hilde Heyman (N-VA).

De eerste steenlegging van het serviceflatcomplex ‘De Palmboom’ vond plaats op 13 december 1997, op initiatief van toenmalig OCMW-voorzitter Mil Francus. In augustus 1999 trok de eerste bewoner in. In 2013 werd de erkenning als serviceflats omgezet in seniorenflats. Er werd bewust niet geopteerd om assistentiewoningen te worden.

“Vanaf het begin kennen de 25 seniorenflats een bezetting van 100%. Er zijn vandaag zelfs nog 5 bewoners die er al van in het begin bij zijn. Dat maakt de viering des te leuker”, zegt OCMW-voorzitter Hilde Heyman. “Het is nu zaak om de flats modern en up to date te houden. Met het nieuwe gemeentebestuur hebben we alvast een klusjesman voor het onderhoud aangeworven en ook de vloerbekleding werd reeds vernieuwd. Er is een internethoekje ingericht, want steeds meer inwoners werken hier mee. In de cafetaria van ons sociaal huis bieden we dan weer warme maaltijden aan voor de 65+’ers en onze klanten.”

Seniorenbeleid vormt een steeds belangrijkere materie in Aartselaar. “Onze gemeente begint te vergrijzen en kent steeds meer senioren onder haar bevolking. Een kwalitatief seniorenbeleid is dan ook één van de speerpunten van ons gemeentebestuur, waar ik samen met collega-schepen Willy Hameau (Sp.a) hard aan werk”, gaat Hilde Heyman verder. “Ook voor de senioren die thuis wonen hebben we aandacht. Zo hebben we een senioren- en toegankelijkheidsraad opgericht om hun noden beter te kanaliseren. Daaruit is bijvoorbeeld al het project ‘bib aan huis’ voortgevloeid.”