Schepenen hebben huiswerk af

Op 19 december 2013

Verder staan onder meer de aanleg van een kunstgrasveld, de renovatie van nieuwe sportchalets, een natuurspeelplein in de Reukens, de bouw van nieuwe scoutslokalen, een aankomsttoren naast de atletiekpiste, de installatie van drie nummerplaatherkenningscamera's en de uitbreiding van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) in het plan. Bovendien gaat nog meer dan zeven miljoen euro naar de herstelling van wegen.

Lenen

In totaal wil het schepencollege meer dan zeventien miljoen euro investeren. Om dat te kunnen doen, beoogt het tien miljoen euro te lenen. Schepen Eddy Vermoesen (N-VA) zegt dat de belastingen de komende zes jaar niet verder stijgen en dat er ook geenafdankingen van gemeentepersoneel komen.

Mia Moortgat (CD&V) en Liliane Mariën (Vlaams Belang) vonden het geheel maar een voortzetting van het voordien gevoerde beleid.

Dezelfde opmerking maakte ook Glenn Anné (Open Vld). "Sommige investeringen zoals de sportchalets en de aankomsttoren die jullie plannen, vinden we wel megalomaan.

Bovendien zorgen jullie voor een verdubbeling van de leninglast, wat een doorschuiven van betalingen naar volgende bestuursperiode betekent", vond hij.

Kris Wils (NAP) was genuanceerder in zijn uitspraken. "Toch mis ik de heraanleg van het Laar, de door jullie in het verleden gevraagde polyvalente zaal, de repetitieruimte voor de jeugd, de aanleg van het omnisportterrein en een duidelijke visie op mobiliteit", merkte hij op.

Zijn partij onthield zich bij de stemming, Open Vld, CD&V en Vlaams Belang stemden tegen.

N-VA, sp.a-Groen en onafhankelijke Walter De Bie zorgden voor de meerderheid.