Weyts voorziet doortrekking N171 en aanpak A12

Op 18 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid, Openbare werken

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) maakte zonet zijn meerjarenplanning voor openbare werken bekend. Voor Aartselaar zitten daar enkele belangrijke projecten in. Zo is de doortrekking van de N171 in 2018 gepland en wordt er werk gemaakt van een veiligere A12. Er staat ook een groot rioleringsproject op stapel op de N177 in 2017. “Dankzij de investeringen van minister Weyts wordt er duidelijk geïnvesteerd in de mobiliteit in onze regio. We zijn al langer vragende partij voor deze gerichte investeringen en hebben die ook aangekaart bij het kabinet”, zeggen burgemeester Sophie De Wit (N-VA) en schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Bart Lambrecht (N-VA).

Het meest in het oog springend is de doortrekking van de N171. De komende twee jaar voorziet minister Weyts nog de laatste onteigeningsprocedures. In 2016 is daar 300.000 euro voor voorzien, in 2017 500.000 euro. In 2018 gaat de schop dan in de grond en wordt de missing link tussen Kontich en Rumst aangelegd. De minister voorziet 7,5 miljoen euro voor de werken zelf en nog eens 500.000 euro voor de nutsleidingen. “De doortrekking is voor Aartselaar echt cruciaal. Zodra die er ligt, worden onze Pierstraat en Reetsesteenweg veel verkeersluwer. We kunnen dan werk maken van een heraanleg van die wegen”, zeggen Sophie De Wit en Bart Lambrecht.

Ook de A12 wordt aangepakt. Het is de bedoeling dat de A12 verkeersveiliger wordt ingericht, dat de zwarte kruispunten worden weggewerkt en dat de A12 wordt omgevormd tot een primaire weg tussen Antwerpen en Boom. Minister Weyts voorziet 150.000 euro voor de voorbereidende studie. Die studie moet resulteren in een omvorming van de A12. “In 2016 voert de Vlaamse regering een slimme kilometerheffing in voor vrachtwagens. Ook de A12 wordt zo’n tolweg. De opbrengst van de kilometerheffing wil de minister investeren in de wegen waar zo’n tol geldt. De minister heeft me persoonlijk bevestigd dat de A12 met stip genoteerd staat”, zegt schepen Bart Lambrecht.

Ten slotte dient zich nog een groot rioleringsproject aan op de oostkant van de N177 (Antwerpse- en Boomsesteenweg). Vanaf de grens met Wilrijk (Struisbeek) tot de Leugstraat komt er een nieuwe grote riolering. Daarna wordt er een nieuw en ruim fietspad aangelegd, dat als dubbelrichtingsfietspad wordt ingericht. De werken zijn gepland in 2017, maar zullen indien mogelijk al in 2016 uitgevoerd worden. “Voor Aartselaar is dat een heel belangrijk project. De meeste gemeentelijke rioleringsprojecten, zoals Kontichsesteenweg en Carillolei/Leugstraat, moeten op deze nieuwe riolering op de N177 aansluiten. Zolang die nieuwe riolering op de N177 er niet ligt, kunnen wij met de gemeente dus ook niet starten aan onze projecten. We hopen dan ook dat de werken al in 2016 kunnen starten. Dat er daarna een splinternieuw fietspad komt kunnen we alleen maar toejuichen. Over het fietspad van de N177 wordt vaak geklaagd. Het werd vorig jaar nog verkozen tot slechtste fietspad van de gemeente, al is het dan een gewestweg en geen gemeenteweg. Het is zeer goed dat hier dus een nieuw fietspad komt”, aldus schepen van MOW Bart Lambrecht.

Voor burgemeester De Wit en schepen Lambrecht is de balans heel positief: “Vlot en veilig verkeer is cruciaal voor onze regio. We zijn al meer dan een decennium vragende partij voor deze investeringen, en nu er een N-VA-minister is komt er eindelijk schot in de zaak. Het budget voor wegeninfrastructuur gaat dankzij minister Weyts in 2017 met één derde omhoog en daar kan Aartselaar ook de vruchten van plukken. We moeten vandaag investeren om morgen mobieler te zijn. We gaan die dossiers zeker blijven opvolgen om er voor te zorgen dat de beloofde investeringen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Ook in Brussel zal onze burgemeester druk blijven uitoefenen op dit dossier.”