Aantal woninginbraken daalt spectaculair in Aartselaar

Op 22 juni 2017, over deze onderwerpen: Politie en Veiligheid, Wonen

Het aantal woninginbraken in Aartselaar zit sinds deze legislatuur in een duidelijk dalende lijn. Dat blijkt uit de officiële politiecijfers van onze politiezone HEKLA, die gisteravond op de politieraad in primeur werden voorgesteld. Voor burgemeester Sophie De Wit (N-VA) is dat een teken dat de inzet van het gemeentebestuur en de politiezone voor meer veiligheid loont.

In 2010 en 2011 piekte het aantal woninginbraken (zowel pogingen als effectieve inbraken) in onze gemeente nog. In 2010 ging het over 134 gevallen, in 2011 om 120. Vorige legislatuur was er bovendien een duidelijke stijgende lijn waar te nemen. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 is er dan weer een duidelijke daling merkbaar in de cijfers. Tegenover 2011 is het aantal woninginbraken in Aartselaar nu zelfs gedecimeerd tot minder dan 1/3e. In 2016 waren er in Aartselaar nog slechts 42 gevallen, tegenover 60 in 2015, 67 in 2014 en 99 in 2013.

Buurtinformatienetwerken en ‘Meer blauw op straat’ lonen

Burgemeester Sophie De Wit concludeert uit de cijfers dat het gewijzigd veiligheidsbeleid haar vruchten afwerpt. “De politiezone HEKLA wordt nu door vijf burgemeesters geleid, allemaal van N-VA-signatuur. Dat maakt een kordaat en krachtig beleid mogelijk. In eerste instantie is de oprichting van de buurtinformatienetwerken (BIN’s) zeker bepalend voor het lagere inbraakcijfer. De BIN’s werken ontradend en hebben al effectief geholpen om criminelen op te pakken. Ik raad dan ook elke inwoner aan om lid te worden van het BIN uit zijn wijk. Op de website van de gemeente vind je daar alle info over.”

Maar burgemeester De Wit ziet nog andere tendensen. “Onze politie werkt sinds deze legislatuur met flexteams, een idee van de korpschef. Er zijn steevast enkele teams op de baan voor onmiddellijke interventies. Het aantal mensen aan de politietop hebben we afgeslankt, waardoor er met hetzelfde budget meer blauw op straat kan. De nieuwe fietsteams zorgen er dan weer voor dat de politie dichter bij de burger staat. Ook de openingsuren van ons politiekantoor zijn aangepast om onze politie efficiënter te laten werken.”

Ook in 2017 investeert gemeentebestuur in veiligheid

De burgemeester verwacht ten slotte dat ook in de toekomst de criminaliteit zal dalen. “Dit jaar nog investeren we samen met Edegem in camera’s met automatische nummerplaatherkenning, die we op politievoertuigen plaatsen. Dat is een zeer nuttig middel om ook dievenbendes efficiënt mee op te sporen. Maar we hebben ook budget om vaste beveiligingscamera’s aan te kopen. Die willen we op bepaalde publieke trekpleisters in onze gemeente plaatsen, om zo diefstal, drugsdealen en vandalisme tegen te gaan. Ook in dit dossier proberen we voor een groepsaankoop met andere HEKLA-gemeenten te gaan. Die gesprekken zijn volop aan de gang.”