Aartselaar ontbindt twee intercommunales

Op 23 november 2017, over deze onderwerpen: Energie, Financiën & Begroting, Leefmilieu & Landbouw

De intercommunales Hooge Maey en IKA, waarin de gemeente Aartselaar participeert, houden op te bestaan. Dat bleek uit de gemeenteraadscommissie ‘Intergemeentelijke Samenwerkingsverbanden’ van gisteravond. Aartselaar keurt op de gemeenteraad de stopzetting van die intercommunales goed. “Intercommunales zijn de laatste tijd in woelig water terecht gekomen. Het is belangrijk dat we elk samenwerkingsverband goed evalueren. Als ze geen nut meer hebben of de werking op een andere manier kan worden verder gezet, moeten we dat doen. Daarom zetten we nu Hooge Maey en IKA stop”, zeggen N-VA-schepen Bart Lambrecht en N-VA-gemeenteraadslid Anouk Beels, die momenteel nog voor Aartselaar in de raden van bestuur zetelen.

IKA en Hooge Maey

IKA is een financieringsintercommunale, die (via Publi-T en Publigas) aandelen in Elia en Fluxys beheert. Daarnaast investeert IKA in groene stroomprojecten. De dividenden die daaruit voortvloeien worden aan de deelnemende gemeenten gestort. Voor Aartselaar zetelt schepen Bart Lambrecht in de raad van bestuur van IKA. “De participaties in Publi-T en Publigas kunnen we voortaan beheren via distributienetbeheerder Iveka. De participaties in groene stroom brengen we onder in de Vlaamse cvba Zefier. Dat maakt dat IKA geen meerwaarde meer heeft en kan gesplitst en ontbonden worden.”

Hooge Maey is de afvalintercommunale die de stortplaats in Antwerpen beheert en vooral saneert. “Die sanering is achter de rug en gebeurde duurzaam. Bovendien is het afvallandschap grondig gewijzigd. Het storten van afval is aanzienlijk verminderd. Het onttrekken van gas ook. De doelstellingen zijn bereikt en de intercommunale heeft geen verdere toekomst meer. Door de site nu door een privé-afvalverwerker te laten beheren, levert het Aartselaar bovendien nog wat geld op”, zegt Anouk Beels, lid van de raad van bestuur van Hooge Maey voor de gemeente.

Minder mandaten en zitpenningen

De ontbinding van de twee intercommunales heeft natuurlijk ook zijn gevolgen. Zo verdwijnen er mandaten in de raden van bestuur en de algemene vergaderingen. Ook de daarbijhorende zitpenningen moeten dus niet langer worden uitgekeerd. “Minder intercommunales, minder werking en personeel, minder mandaten en minder zitpenningen. De ontbinding komt dus de Aartselaarse belastingsbetaler ten goede. We schaffen daarmee onze eigen zitpenningen en mandaten af. Maar we doen dan ook aan politiek om zaken ten goede te verwezenlijken, niet uit geldgewin”, besluiten Bart Lambrecht en Anouk Beels.

De ontbinding van de twee intercommunales betekent dat Aartselaar het voortaan met 20% minder aan samenwerkingsverbanden via intercommunales doet.