Fietsers en voetgangers voortaan beter beveiligd in Helststraat

Op 26 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid, Wijkwerking & Wijkraden

Groene paaltjes beschermen voortaan fietsers en voetgangers in de Helststraat. Dat is echter niet de enige maatregel die het gemeentebestuur voor deze straat neemt.

“De paaltjes zijn een grondige verbetering voor onze wijk”, vindt gemeenteraadslid Anouk Beels (N-VA), die in een zijstraat van de Helststraat woont. “De straat is destijds heraangelegd met bloembakken als verkeersremmers, maar het fiets- en voetpad werd maar met een kleine verhoging aangelegd. Gevolg was dat vele auto’s bij manoeuvres over het fietspad gingen rijden en daarmee zwakke weggebruikers in gevaar brachten. Dit gemeentebestuur lost die verkeersonveilige situatie nu op.”

“We gaan de plaatsing van de paaltjes nog evalueren, mogelijk zijn er in de nabije toekomst nog extra nodig”, zegt N-VA-bestuurslid Eric Vanseuningen, die op de hoek van de Helststraat en Neerhof woont. “Ook de ingevoerde zone 30 is een verbetering voor de straat. Aan het begin en einde van de straat is de zone 30 ook op het wegdek geschilderd. De politie controleert en beboet, en zal dat ook in de toekomst nog doen.”

“We hebben de Helststraat na overleg met de buurtbewoners opengesteld voor doorgaand verkeer, want vroeger was de straat steeds plaatselijk verkeer”, besluit schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA). “Die maatregel was nodig om een overbelasting van de Cleydaellaan te voorkomen, zeker nu er in Schelle grote rioleringswerken bezig zijn en al hun verkeer via de Cleydaellaan naar de A12 wordt gestuurd. Maar de straat moet wel leefbaar blijven en doorgaand verkeer moet zich aanpassen aan de woonomgeving. De Cleydaellaan blijft de aangewezen route.”