"Geen tijd om filmrolletje te vervangen"

Op 24 juli 2012

Voor de aanleg van de flitspalen bij de zeven gevaarlijkste kruispunten op de A12 trok het Vlaams gewest eind 2009 een bedrag van 700.000 euro uit. Als alles volgens plan was verlopen, zou die investering dankzij de snelheidsboetes nu al dubbel en dik terugverdiend zijn én was de A12 een veiligere weg geworden. Maar minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet moest in de senaat toegeven dat de dure palen er al twee jaar werkloos bijstaan. "Technische problemen", citeerde ze een verslag van haar ambtenaren. In werkelijkheid gaat het om twaalf flitspalen waarvan de homologatie nog steeds op zich laat wachten, en twee analoge palen aan het kruispunt van Breendonk waarvan de filmrolletjes manueel vervangen moeten worden. In het eerste geval mogen de palen niet eens werken - geen enkele rechter houdt rekening met foto's van ongeijkte toestellen - in het tweede geval laat de politie de oude rolletjes al twee jaar bestoffen. "Iedereen weet dat de federale politie geen personeel op overschot heeft", verdedigt woordvoerster Tine Hollevoet de beslissing om de rolletjes niet te vervangen. "We hebben dat zo ook gemeld aan het agentschap Wegen en Verkeer, wat onder de bevoegdheid van minister Crevits valt. Onze dienst moet nu eenmaal keuzes maken. Als de flitspalen op het glasvezelnetwerk waren aangesloten, zouden de foto's wél digitaal verwerkt worden. Zolang dat niet gebeurd is of zolang er geen extra volk bijkomt, blijven de palen ongebruikt staan." En verwaarloosd. Verschillende palen ver-tonen sporen van een aanrijding of missen het veiligheidsslot zodat iedereen ze kan openen of saboteren.

Geen uitzondering

Toeval of niet, maar het aantal ongevallen met gewonden of doden op de A12 is het voorbije jaar gestegen van 115 naar 138. "Ik zie geen verband", zegt Hollevoet. "Het aantal zware ongevallen zit in heel België weer in de lift. De A12 is geen uitzondering." Bij Wegen en Verkeer, verantwoordelijk voor de plaatsing van flitspalen, belooft woordvoerster Ilse Luypaerts beterschap tegen eind september. "Dit najaar moeten de twaalf palen gehomologeerd zijn én werken", zegt ze. "De twee van Willebroek volgen later, maar daar hebben we nog geen datum voor. Het ombouwen tot digitale camera's kost tijd." De A12 is lang niet de enige weg met oude, analoge flitsers. In Vlaanderen flitst zo'n 55 procent van de roodlichtcamera's digitaal, 45 procent werkt nog analoog met filmrolletjes die om de haverklap vervangen moet worden. "Maar dat betekent niet dat die 45 procent er ook werkloos bijstaan", zegt Tine Hollevoet. "De federale politie staat enkel in voor de flitspalen naast de snelwegen. De palen op gewestwegen en lokale wegen vallen onder de bevoegdheid van de plaatselijke korpsen. Als zij daar wél hoge prioriteit aan geven, zullen die camera's werken. Hebben de lokale manschappen net zoals wij geen tijd om de filmrolletjes te vervangen, dan werken ze niet. Zo simpel is dat."

Valse beloftes

Het antwoord van minister Milquet is alvast bij de N-VA in slechte aarde gevallen. Bart Lambrecht, mobiliteitspecialist in Aartselaar, pleit al jaren voor veiligere kruispunten op de snelweg. "Op basis van het aantal ongevallen werden de kruispunten van de A12 jaren geleden op de 'zwarte lijst' gezet, omdat het risico op zware ongevallen er zeer hoog is. Twee jaar geleden werd met veel bombarie aangekondigd dat de A12 veiliger zou worden. Allemaal valse beloftes, weten we nu. Terwijl de ene dienst de A12 op een zwarte lijst met hoogste prioriteit zet, geeft een andere dienst dezelfde weg de laagste prioriteit. Te triest voor woorden, eigenlijk."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is