"Stakeholder is beter dan gesteld lichaam"

Op 10 september 2013

De gemeenteraad kreeg maandag een nieuwe kredietaanpassing ter goedkeuring voorgelegd. Volgens schepen Eddy Vermoesen (N-VA) lag onder meer een daling van de personeelskosten aan de basis. Raadslid Kris Wils (NAP) merkte op dat al voor de tweede maal 10.000 euro extra wordt ingeschreven voor receptieen representatiekosten.

De schepen las een aantal cijfers voor die volgens hem niet abnormaal waren. "Die kost was er vorig jaar ook, maar ik kom niet te weten op welke post jullie dat inschreven.

In ieder geval niet op deze post, want die blijkt totaal ontoereikend."

Volgens Vermoesen is de kost voor de ontvangst van jubilarissen wel opvallend gestegen. "Ik weet niet of we dit moeten blijven behouden, want dit aantal zal in de toekomst nog meer stijgen. Verder hebben we dit jaar ook een kantonale vergadering en enkele nieuwigheden zoals een vergadering voor stakeholders."

Wat dit inhoudt of waarom N-VA als Vlaamse voorvechters met dit Engelstalig woord op de proppen kwam, was niet meteen voor iedereen duidelijk.

Glenn Anné (Open Vld) vroeg meer uitleg. "Elders spreekt men over 'gestelde lichamen', maar als vrouw vind ik dit niet meteen een goede woordkeuze", verklaarde burgemeester Sophie De Wit (N-VA). "Ik was onlangs op zo'n samenkomst in Boom en kreeg al bij het binnenkomen enkele ongelukkige opmerkingen over gesteld en ongesteld te horen. Dan klinkt 'stakeholder' beter, een netwerkevent dat als 'meetand- greet' constructief bedoeld is en erg positief kan uitvallen. Is dat niet zo, dan stoppen we er na deze keer al meteen mee. De kostprijs ramen we op 6300 euro."