Betaalbare kans voor jonge inwoners om in Aartselaar te blijven wonen

Op 2 september 2014, over deze onderwerpen: Gezinsbeleid, Jeugd, Wonen

De gemeente Aartselaar en De Ideale Woning starten in het najaar met de bouw van 25 nieuwe appartementen in de Palmboomstraat. Inwoners van Aartselaar krijgen voorrang bij de toewijzing. De gemeente wil zo jonge inwoners de kans geven in Aartselaar te blijven wonen.

Vanaf 2016 zijn er 25 nieuwe appartementen te huur zijn in het centrum van Aartselaar. Zowel mensen zonder kinderen als gezinnen met één, twee of drie kinderen kunnen een appartement huren.
Deze worden sociaal verhuurd, wat betekent dat de huurprijs afhankelijk is van het inkomen. De gemiddelde huurprijs bij De Ideale Woning bedraagt 300 euro.

Schepen voor huisvesting, Willy Hameau: “Sociale woningen hebben bij inwoners vaak nog een negatieve connotatie, maar daar willen we een einde aan maken. Met het gemeentebestuur hebben we de uitdrukkelijke en duidelijke visie dat we het aantal sociale huur- of koopwoningen die we van Vlaanderen verplicht moeten voorzien, zo veel mogelijk voor Aartselarenaren willen voorbehouden. We kijken dan specifiek naar onze Aartselaarse jongeren. Voor hen is blijven wonen in Aartselaar  niet evident wegens de hoge koop- en huurprijzen. Via deze sociale huurwoningen willen we hen een duwtje in de rug geven. We hopen dan ook dat zo veel mogelijk Aartselaarse jongeren intekenen op dit aanbod. Zij krijgen alvast voorrang bij de toewijzing. Voor de Aartselarenaren die hier al wonen is het ook een positief project: hun kinderen of kleinkinderen krijgen via deze weg ook de kans om in onze gemeente te blijven wonen.”

Om te kunnen huren, moeten kandidaten voldoen aan volgende voorwaarden:

• geen huis, appartement of grond in eigendom hebben;

• een inkomen onder de maximale grens hebben.

Alle info hierover is te verkrijgen bij

De Ideale Woning – Sociale dienst

Diksmuidelaan 276