De Aartselaarse belastingen en retributies herbekeken

Op 11 april 2013, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

In december 2012 besliste de gemeenteraad om belastingen en retributies die van toepassing waren tot 2012 te verlengen tot einde maart 2013. Om die reden moest de gemeenteraad zich eind maart uitspreken over liefst 13 belastingen en 22 retributiereglementen. Velen daarvan waren sinds jaar en dag niet meer aangepast en daardoor was een update dringend nodig. De nieuwe belastingen en retributies lopen nu tot het einde van de legislatuur in 2018.

De belastingsreglementen onder de loep

Aartselaar kent in vergelijking met buurgemeenten al ontzettend weinig belastingsreglementen. Toch werd er deze legislatuur nog eentje afgeschaft: de verhaalbelasting op de verwerving van de zate op de openbare weg.

Vijf belastingsreglementen werden ongewijzigd verlengd. Acht andere werden verhoogd. Velen daarvan waren al meer dan tien jaar ongewijzigd gebleven en hadden zich niet aangepast aan de indexaties of de stijging van de levensduurte. De belastingsreglementen lagen dan ook vele malen lager dan in de omliggende gemeenten. Ook nu liggen die trouwens nog aanzienlijk lager.

De verhoging van die belastingen heeft niet noodzakelijk tot doel meer inkomsten te hebben voor de gemeente. Vaak beogen ze net een ontradend effect door een hogere belasting te heffen. Zo moet de verhoging van de belasting voor de huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk de wildgroei aan papieroverlast in onze brievenbussen binnen de perken houden. Ook de belastingen op reclameborden, brandstofapparaten, opslagplaatsen voor tweedehandswagens en autowrakken,… moeten er voor zorgen dat Aartselaar mooi en leefbaar blijft.

Om die redenen is het dan ook moeilijk te pronostieken wat sommige belastingsverhogen aan meerinkomsten voor de gemeente zullen geven. In december werden alle gemeentelijke belastingen op een inkomst van € 400 000 geschat. De belastingen op reclamedrukwerk – quasi uitsluitend te betalen door bedrijven buiten Aartselaar – en op reclameborden zorgen voor 65% van die ontvangsten.

En wat met de gemeentelijke retributies?

De helft van de retributies bleef quasi ongewijzigd: onder andere de deelname aan sportkampen, buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking, gebruik van het sportcentrum, huis-aan-huisophaling van grof vuil, huur van muziekinstrumenten,… Vaak werden de reglementen vereenvoudigd om een wildgroei aan diverse tarieven voor de administratie te vermijden.

Elf retributiereglementen werden dan weer aangepast. Zo werd bijvoorbeeld de verhuur van gemeentelijke (vergader)lokalen (cultureel centrum, ontmoetingscentrum De Hamer, sportcentrum,…) op elkaar afgestemd. Bovendien kunnen verenigingen die lokalen nu per uur in plaats van per dagdeel huren, wat meestal besparend werkt voor de verenigingen. De aflevering van administratieve stukken werden aangepast aan de reële kostprijs. Ook werken die de technische dienst moet doen voor derden op openbaar domein en privédomein worden verhoogd om meer marktconform te werken en misbruiken te vermijden. Tot slot worden ook de retributies op de begraafplaats verhoogd, vooral voor niet-inwoners. Door de lage prijzen werden veel niet-inwoners op onze begraafplaats begraven, waardoor in de toekomst een plaatsgebrek voor de eigen inwoners begon te dreigen.

Eddy Vermoesen

Schepen van financiën