Discussies na superkorte gemeenteraad

Op 26 oktober 2012

De resultaten van de voorbije gemeenteraadsverkiezingen zorgden voor een opvallende nieuwe gemeenteraad in Aartselaar. Mede omdat de volledige meerderheid over enkele maanden in de oppositie belandt en partijen uit de huidige oppositie de schepenstoelen zullen bezetten, werd op de zitting amper gedebatteerd.

De dagorde werd in een mum van tijd afgewerkt.

Zelfs de vragenronde, traditioneel een moment dat de meeste verkozenen aan het woord komen, werd nu in een kwartiertje afgehaspeld.

Dat alles stond in schril contrast met de discussies nadien. Buiten werden de resultaten van de verkiezingen besproken. Sophie De Wit (N-VA) stapte resoluut op Annick Luyten, een kandidate van Open Vld, af om meer uitleg te vragen.

Hangbuikzwijn

"Ze vergeleek me in de periode voor de verkiezingen op de sociale netwerksite Facebook onder meer met een hangbuikzwijn. Graag had ik geweten waarom ze dergelijke taal hanteert en waarom ze dat niet rechtstreeks tegen mij zegt", aldus De Wit. Luyten reageerde slechts kort door te zeggen dat dit voor haar geen scheldwoord was, maar dat ze geïnspireerd was door het feit dat Sophie De Wit in de verkiezingsperiode erg mollig was geworden omdat ze in verwachting was van haar tweeling.

In een verdere reactie liet het NVA- secretariaat weten geen klacht te zullen indienen, hoewel het bericht door iedereen te lezen was. Het werd intussen van Facebook gehaald.

Helemaal nutteloos was de zitting niet, want gemeenteontvanger Robert Verstraeten rapporteerde over de financiële toestand van de gemeentekas. "In tegenstelling tot wat sommigen vreesden schat ik het overschot eind dit jaar niet op 75.000, maar op 2,6 miljoen euro."