Dit jaar geen Memorial Rik Van Steenbergen

Op 18 juni 2013

De financiële zorgen van de organisatoren zijn niet nieuw. Vorig jaar al raakte, onder meer door de crisis, pas laat het budget rond. Toch is het duidelijk dat ook andere factoren een rol spelen. Zo gaf de voormalig eburgemeester van Aartselaar, Marc van den Abeelen (Open Vld), zijn ontslag uit de organiserende vzw. In het bestuur van die vzw zitten nog meer personen die niet langer deel uitmaken van het schepencollege.

Huidig burgemeester Sophie De Wit (N-VA) zegt nog niet officieel van de beslissing op de hoogte te zijn en wikt haar woorden. "Wij hebben als bestuur in ieder geval alle logistieke en administratieve steun toegezegd zoals dat ook in het verleden het geval was. Als de organisatie zou stoppen, ben ik steeds bereid om mee te zoeken naar oplossingen of een alternatief."

Koersdirecteur Staf Van Mensel is er het hart van in. "Voor zover ik begrepen heb, gaat het om een sabbatjaar en bestaat bij sommigen de wil om in 2014 opnieuw de Memorial te laten rijden. Maar het verleden bewees elders dat zo'n beslissing vaak het definitieve einde betekent."

Secretaris Luc Van Limbergen zegt dat nochtans nu reeds harde plannen voor 2014 worden gesmeed.

"We hebben reeds een nieuwe datum tien dagen na de Ronde van Frankrijk aan de bond aangevraagd. Maar het is duidelijk dat ook in onze vzw een herstructurering nodig is met meer inbreng van bedrijven en minder politiek."