Drukke kartelgesprekken

Op 3 november 2005

De gemeenteraad telt met VLD, NAP, CD&V, Vlaams Belang, DLA en Groen zes verschillende politieke fracties. Met Geert Smet zetelt ook nog een onafhankelijk/Liberaal Appel-lid in de vergaderingen. Sp.a viel de vorige verkiezingen net uit de boot. De grote verdeeldheid maakt vooral de grootste partij VLD erg sterk.

Of dit vanaf 2007 zo blijft, is nog maar de vraag. Zowat elke partij voert momenteel met een of meer andere kartelgesprekken. Blijkbaar is vooral NAP erg gegeerd. Dit voorjaar richtte CD&V, waaruit de partij achttien jaar geleden boos opstapte, een vraag om een nieuwe samenwerking. In de wandelgangen van het gemeentehuis is momenteel te horen dat ook VLD geïnteresseerd is in een samengaan. Eric De Leu (Vlaams Belang) tenslotte zegt ook een voorstel in die zin te hebben gelanceerd.

"Wij hebben nog met niemand gepraat", zegt Chris Wils licht geërgerd. "Het afgeven van een naamkaartje zoals De Leu deed, is heel wat anders dan over een kartel praten. Trouwens met hen zouden we toch niet samengaan. We kregen wel een vraag van CD&V om samen te zitten, maar tot op heden is dat nog niet gebeurd. Integendeel zelfs, want een bericht in hun nieuwsbrief in die zin aan hun leden, heeft ons fameus boos gemaakt."

Het afspringen van deze gesprekken zorgt ervoor dat CD&V ondertussen een vraag tot samengaan met N-VA lanceert. Hierdoor komt echter het voortbestaan van DLA in gevaar. "DLA is eigenlijk het restant van de Volksunie", zegt woordvoerster Lieve Redant. "De N-VA'ers van deze partij zien een samenwerking met CD&V wel zitten. De Spirit- leden voelen echter meer voor een samengaan met sp.a."

Hierdoor ontstaat dan weer de mogelijkheid van een groot links kartel. Sp.a-Spirit wordt mogelijk aangevuld met Groen! Met Kris Goossens, de bekende sportdokter en kabinetsmedewerker van minister Bert Anciaux, zou dit kartel zelfs al een kandidaat-kopman hebben.