Fietsersbond geen culturele vereniging

Op 13 augustus 2011

De gemeenteraad van Aartselaar kreeg eerder dit jaar twee vragen van bestaande verenigingen om toe te treden tot de culturele raad. Eerder al gaf de raad te kennen erg streng te zijn wat nieuwe toezeggingen betreft. Dat bleek ook toen het schepencollege voorstelde de Fietsersbond niet toe te laten.

"De informatie die we van hen kregen, is zowel op cultureel als op educatief vlak te zwak om deze vereniging toe te laten", verklaart schepen Walter De Bie (Open Vld). Dat was niet naar de zin van de oppositie. "Als je even de moeite neemt en op hun website een kijkje gaat nemen, zal je zien dat op het vlak van educatie deze organisatie net uitblinkt", weet Lieve Redant (N-VA).

Subsidies

Maar de meerderheid had haar stemgedrag vooraf vastgelegd en weigerde dat te wijzigen. Wel aanvaardbaar voor hen was het dossier van vzw Klein Geluk, een vereniging voor patiënten (en familieleden) tijdens en na kanker. "De gemeentelijke culturele raad gaf eerder al een positief advies", zegt schepen De Bie. "De aanvaarding door de gemeenteraad maakt dat zij in de toekomst, in functie van hun activiteitenverslag, recht hebben op subsidies."