U bent hier
Fietsstraat Solhofdreef wordt ondanks protest definitief ingevoerd
Uit een telling in maart is gebleken dat het proefproject het gewenste effect heeft. "Het aantal fietsers bleef stabiel van 1.248 in 2012 naar 1.208 in 2013", licht schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA) toe. "Als we puur naar het gemotoriseerd vervoer kijken, gaan we van 3.432 voertuigen naar 1.862. Dat is dus zo goed als een halvering." Oppositieraadslid Kris Wils (NAP) trekt het succes van de fietsstraat sterk in twijfel. "Het regent klachten van de buurtbewoners. Bovendien is de Solhofdreef volgens de Fietsersbond te lang om als fietsstraat te kunnen worden ingericht. Wij blijven dan ook resoluut voorstander van een 'knip'." Glenn Anné (Open VLD) sloot zich bij de kritiek aan: "Als de fietsstraat het aantal fietsers doorheen de Solhofdreef moest bevorderen, is dat duidelijk niet gelukt. De 'knip' lijkt ons een betere oplossing."
Negatief advies
"Het grootste argument tegen de 'knip' was het negatief advies van de brandweer", reageert Lambrecht. "Met een 'knip' zouden sommige huizen voor de brandweer of de MUG mogelijk onbereikbaar worden. De Fietsersbond van Aartselaar is steeds voorstander geweest van de fietsstraat. Op een recente infovergadering is gebleken dat ook het grootste deel van de buurtbewoners voor het project te vinden is." Het college onderzoekt momenteel nog wel mogelijke maatregelen om het doorgaand verkeer nog meer te ontraden en de snelheid ervan in te perken. "Op die manier willen we de veiligheid van de zwakke weggebruiker in de straat nog meer waarborgen."