Geen Memorial Van Steenbergen dit jaar

Op 19 juni 2013

De organisatoren van de Aartselaarse wielerwedstrijd Memorial Rik Van Steenbergen krijgen niet de nodige middelen bijeen om hun koers begin september te laten doorgaan. Volgens de organisatoren omwille van economische motieven. 'Op sportief zag het er veelbelovend uit', zegt coördinator Luc Van Limbergen. 'Er was onder meer interesse van zeven World Tourploegen en twaalf procontinentale ploegen. Maar als je het financieel niet kan bolwerken, houdt het op.'

Tien jaar dood

De organisatoren maken zich echter sterk dat er in 2014 toch een 23ste editie komt. 'We denken erover na om de koers van september naar begin augustus te verplaatsen, vlak na de Tour. Dat was ook de datum die de Memorial in de beginperiode had.'

Dat de Memorial net dit jaar niet doorgaat, vinden de organisatoren extra jammer. 'Het is immers exact tien jaar geleden dat Rik Van Steenbergen overleed.' De volgende maanden worden de nodige inspanningen geleverd om het voortbestaan van de wedstrijd te garanderen. Daarbij kan de organisatie volop rekenen op de steun van het gemeentebestuur.

Burgemeester Sophie De Wit (N-VA) benadrukt dat de beslissing van de organisatie niets te maken heeft met het nieuwe bestuur. 'De organisatie kreeg dit jaar dezelfde steun als in het verleden', zegt ze. 'Maar jammer genoeg kreeg ze haar financieel plaatje dit jaar niet meer rond. Vorig jaar lukte dat nog net.'

Sportschepen Bart Lambrecht (N-VA) kondigt alvast aan dat hij met de organisatoren rond de tafel gaat zitten. 'Hopelijk komt de koers volgend jaar sterker terug', zegt hij. 'We zullen met de organisatie bekijken hoe we de wedstrijd weer tot een succes kunnen maken, bijvoorbeeld door de plaatselijke middenstand nog meer bij het evenement te betrekken.'

Het sabbatjaar is volgens Lambrecht een mooie opportuniteit voor de organisatie. 'Ze kan nu al aan het financiële luik voor volgend seizoen beginnen en kan van de extra tijd gebruik maken om haar vzw te hervormen.'