Gemeente kiest Pidpa voor beheer van riolen

Op 5 december 2013

"Dit jaar loopt de looptijd van de intercommunale AWW af en daardoor ook het contract met Rio-link", zegt Lambrecht (N-VA). "We waren niet erg tevreden over de samenwerking, waardoor we de andere spelers op de rioleringsmarkt hebben gehoord."

Volgens de schepen had Pidpa meteen verschillende rioleringsprojecten op maat van de gemeente uitgewerkt.

"Bovendien blijven we met HydroSan zelf baas en beslissen wij welke projecten worden uitgevoerd. Bovendien hebben we al lang een vertrouwensband met Pidpa, dat ook onze drinkwaterbeheerder is. Daar komt nog bij dat enkele van hun ingenieurs al zeer goed op de hoogte zijn van ons rioleringsstelsel vanuit hun verleden bij een studiebureau."

Ook financieel blijkt de samenwerking met Pidpa een voordeel voor de inwoners omdat ze als enige operator tegen 6% en niet tegen 21% mag factureren.

Dat levert een btw-voordeel op voor inwoners die een nieuwe huisaansluiting moeten laten aanleggen.

Tegenover al die voordelen staat volgens Lambrecht de slechte ervaring met AWW. "Dit jaar hebben we moeten merken dat gevraagde deadlines om onze wegeninventaris te realiseren niet werden gehaald en dat de hulp bij de opmaak van de BBC (beleids- en beheerscyclus,red.) voor openbare werken erg beperkt was. Na vergaderingen hadden we vaak meer vragen dan ervoor. Ook op straat liep het geregeld mis bij werken van AWW."

Volgens AWW zou Aartselaar bij een overstap de btw op de projecten moeten betalen, ruim 300.000 euro. Lambrecht merkt op dat dit niet klopt. "We hebben van Pidpa zwart op wit op papier gekregen dat dit niet zo is. Voor de lopende contracten met studiebureaus over toekomstige projecten engageert Pidpa zich deze over te nemen en alle kosten op zich te nemen."