Gemeente zet veilige schoolroutes op kaart

Op 28 april 2010

"In tegenstelling tot vele andere gemeenten in Vlaanderen beschikt Aartselaar nog niet over een degelijk plan waarop de veiligste wegen naar onze scholen staan", zegt Sophie De Wit (N-VA) . "Het is een noodzakelijk instrument om voor veilig en duurzaam woon-schoolverkeer te zorgen."

Volgens De Wit heeft zo'n document een "informatieve, sensibiliserende en educatieve functie". Ouders en kinderen krijgen zo info over gevaarlijke punten. "De kaart is ook voor leerkrachten een aanknopingspunt om kinderen te leren zich veilig in het verkeer te begeven."

Schepen Kris Wils zegt dat de plannen hiervoor reeds bestaan. "We hebben via onze Hekla-politie een mooi voorbeeld van zo'n schoolbereikbaarheidskaart gekregen. We werken trouwens al langer aan de veiligheid voor schoolgaande kinderen en fietsers. Zo voerden we eerder op diverse plaatsen een zone 30 in. Momenteel plannen we 'kiss-and-ride'-zones aan de scholen."