Gemeente ziet plannen Tuinlei gedwarsboomd

Op 7 november 2013

De vernieuwing van de Tuinlei zorgt al jaren voor beroering in Schelle. Het gemeentebestuur wil het tweede gedeelte van de Tuinlei, een zandweg die uitloopt op de Matenstraat in Niel, herinrichten tot een geasfalteerde straat. Op die manier zou de weg gebruikt kunnen worden als een ontsluitingsweg naar de Matenstraat en de A12 wanneer de heraanleg van de Steenwinkelstraat van start gaat.

Overlast

De buurtbewoners zien die plannen echter niet zitten. Zij vrezen dat de heraanleg de zandweg zou omvormen tot een permanente ontsluitingsweg met verkeersoverlast en lawaaihinder tot gevolg. Zij verenigden zich in een actiecomité en vonden steun bij buurgemeenten Aartselaar en Niel, die vreesden dat de ontsluitingsweg voor meer verkeer op hun eigen grondgebied zou zorgen. Het actiecomité tekende bezwaar aan tegen de verleende bouwvergunning bij de Raad van Vergunningsbetwistingen en heeft nu haar gelijk gehaald. De weg kan niet worden aangelegd, omdat die in een gebied zou vallen dat door de gemeente zelf wordt aangeduid als agrarisch, natuur- en groengebied. "Deze rechtszaak was onze enige hoop", zegt buurtbewoner Stan Deleersnijder. "We hebben hiervoor een ernstige financiële inspanning moeten leveren en bovendien betalen we via belastingen ook nog eens de kosten die de tegenpartij heeft gemaakt. Maar gelukkig zijn we steeds blijven geloven in ons gelijk. In principe kunnen de huidige plannen nu niet langer doorgaan, al blijven we vrezen dat de gemeente nog wel een achterpoortje zal vinden." Burgemeester Rob Mennes (CD&V) legt zich inderdaad niet zomaar neer bij de beslissing van de Raad. "De vernietiging van de vergunning is nog niet definitief. We hebben van de Raad drie maanden tijd gekregen om een antwoord te formuleren. Dat antwoord zal er zeker komen. Er zijn voldoende argumenten om de beslissing van de Raad te weerleggen. Instanties als het Agentschap voor Natuur en Bos en Duurzame Landbouwontwikkeling hebben ons niet voor niets gunstig advies gegeven."