N-VA: "Aartselaarse financiën zijn ziek en zeker geen goede score waard"

Op 11 april 2012

N-VA Aartselaar begrijpt de analyse van de gemeentelijke financiën in Het Laatste Nieuws niet. “Blijkbaar wordt een begrotingstekort van maar liefst 14% als een goed beleid beschouwd, dat ziet de N-VA toch net iets anders. Hoe kan je uitgaven van 16,5 miljoen tegenover inkomsten van slechts 14,6 miljoen nu als gezond beschouwen? Al sinds 2008 kent Aartselaar een structureel begrotingstekort. Elk jaar stijgt dat tekort. Het Aartselaars bestuur heeft van de lage belastingen het doel gemaakt in plaats van een middel. De spaarpot wordt daardoor opgesoupeerd en de problemen naar de toekomst verschoven. Dat verdient geenszins een pluim”, vindt N-VA-fractieleider en Kamerlid Sophie De Wit.

De N-VA staat niet alleen in die analyse en wappert met een document van het Agentschap Binnenlands Bestuur van Vlaanderen. “Begin dit jaar heeft Vlaanderen nog haar bezorgdheid geuit over het structureel tekort in Aartselaar. Het hypothekeert de toekomst van de gemeente. Het Agentschap roept de meerderheid dan ook op om dringend werk te maken dat structureel negatief saldo weg te werken omdat het de financiële reserves aantast. Dat lijkt ons toch wel een gezaghebbend orgaan dat Aartselaar een slecht rapport geeft. Uiteindelijk houdt de studie van Het Laatste Nieuws enkel de huidige belastingen en de schuld tegen het licht. Die zijn inderdaad goed om historische redenen. Maar het is niet omdat de patiënt er uitwendig nog goed uit ziet, dat hij intern niet ziek is en dringend een behandeling nodig heeft. Dat is helaas het geval bij de Aartselaarse financiën”, concludeert Sophie De Wit.