N-VA eist tijdige, verplichte inspraakvergadering bij openbare werken

Op 31 mei 2010

Momenteel vinden er in Aartselaar werken plaats aan het voetpad in de Eglantierlaan en Wilgenlaan, later dit jaar zijn de Beukenhoflaan en K. Cardijnlaan aan de beurt. Beide straten hebben ongeruste en ongeïnformeerde burgers gemeen. Op informatievergaderingen is het vaak wachten tot vlak voor de werken. “In de Eglantierlaan vond de informatievergadering minder dan een week voor de werken plaats. Elke gemeenteraad krijgt de oppositie het sussend antwoord van VLD/NAP dat er wel degelijk aan informatie wordt gedacht, maar in praktijk blijven burgers lang op hun honger zitten”, vindt gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid Sophie De Wit (N-VA). “Op de gemeenteraad heb ik dan ook een bijkomend agendapunt geplaatst dat het Aartselaars bestuur verplicht om een inspraakvergadering te houden (minstens) 2 maanden voor de aanvang van de werken.”

Met dit agendapunt wil N-VA Aartselaar de meerderheid kleur doen bekennen. “Ofwel nemen ze het punt aan en dan wordt er eindelijk paal en perk gesteld aan deze wantoestanden. Ofwel verwerpt de VLD/NAP het voorstel en krijgt het carte blanche om ook in de toekomst de Aartselaarse burger pas te informeren naar eigen goeddunken. Hoe dan ook volstaat het voor N-VA niet meer dat de meerderheid de Aartselaarse burgers voor voldongen feiten stelt.”, aldus Sophie De Wit.

N-VA legt daarbij de nadruk op inspraakvergaderingen, in plaats van enkel informatievergaderingen. “Het is belangrijk dat een voorafgaande vergadering meer inhoudt dan louter informatie. Burgers moeten gerust gesteld worden en zich kunnen voorbereiden op mogelijke hinder, maar moeten daarnaast ook suggesties kunnen doen over de werken. Het zijn tenslotte de inwoners die hinder ondervinden door de werken. Bovendien zijn zij ervaringsdeskundigen in hun eigen straat, waardoor ze een toegevoegde waarde hebben in het brainstormproces over de aanpak van de openbare werken”, vindt Sophie De Wit.

“Het is de taak van een gemeentebestuur om werken met de nodige zorg en deskundigheid aan te pakken én de inwoners optimaal te informeren. Met dit bijkomend agendapunt krijgt VLD/NAP de gelegenheid om te tonen dat ze daar wel degelijk aan wil werken”, concludeert De Wit.