N-VA redetwist over gemeentefinanciën

Op 20 juli 2012

In een recent onderzoek van professor Matthijs, kreeg Aartselaar 9 op 10 voor haar financieel beleid. 'Blijkbaar wordt een begrotingstekort van 14 percent als resultaat van een goed beleid beschouwd', zegt N-VA-lijsttrekster en Kamerlid Sophie De Wit. Volgens haar kent Aartselaar sinds 2008 een structureel begrotingstekort en stijgt dat elk jaar. 'Dit jaar liep dat tekort op tot twee miljoen euro.'

Volgens De Wit heeft het gemeentebestuur van lage belastingen een doel gemaakt, in plaats van een middel. 'De spaarpot wordt opgesoupeerd en de problemen worden verschoven naar de toekomst.'

Burgemeester Marc Van Den Abeelen (Open VLD) reageert fel op de kritiek. 'In de gemeenteraad heb ik verklaard meer belang te hechten aan het wetenschappelijk oordeel van professor Matthijs dan aan dat van een gemeenteraadslid dat niet kan tellen.' Volgens Van Den Abeelen was de rekening van de gemeente de jongste jaren nooit negatief.

'Het klopt dat we soms een beroep deden op geld uit de spaarpot van de gemeente. Maar elk goed gezin legt in goede jaren een spaarpotje aan voor de mindere jaren.' De burgemeester ontkent dat de huidige meerderheid de belastingen in 2013 wil verhogenzoals N-VA beweert. 'We zullen alle opties bekijken maar er is nog niets beslist.'

Volgens N-VA moeten de gemeentefinanciën dringend worden herbekeken. 'Het is niet omdat de patiënt er uitwendig goed uitziet, dat hij intern niet zwaar ziek is', aldus De Wit.