Nieuwe brandweerfactuur jaagt burgemeesters in de gordijnen

Op 29 november 2013

De Raad van State maakte de vorige berekening van de brandweerkosten ongedaan in 2006. Verschillende gemeenten hadden toen geprotesteerd tegen de manier waarop die kosten werden berekend. In januari van dit jaar ging er een nieuwe formule van kracht en daar kregen de gemeentebesturen onlangs de afrekening van.

Gemeenten die geen eigen korps hebben, moeten een bedrag storten in het Provinciaal Omslagfonds. Dat fonds stort op zijn beurt een bedrag door naar de hulpverlenende gemeenten.

Dat bedrag wordt onder andere bepaald door het kadastraal inkomen, de verhouding en de oppervlakte van de gemeente waar hulp wordt geboden.

Onaanvaardbaar

"Onaanvaardbaar", vindt Lode Hofmans (Open Vld), burgemeester van Ranst. "Dit hadden we niet zien aankomen. Eind oktober werd bekendgemaakt dat Ranst 193.435 euro moest betalen voor de hulp van naburige brandweerkorpsen.

De nieuwe cijfers zijn meer dan verdubbeld met een totaalbedrag van 443.385 euro. Wij hebben als gemeente sinds 2007 honderdduizenden euro's geïnvesteerd in de voorpost (een vooruitgeschoven brandweerpost, red.) en daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden", zegt Hofmans. "Wij zullen zeker bezwaar indienen bij de gouverneur tegen die hoge factuur."

Na de bekendmaking van de nieuwe cijfers heeft ook Koen Volckaerts (N-VA), burgemeester van Hove, heel wat frustraties. De factuur van 54.210 euro in oktober is meer dan verdrievoudigd naar 177.993 euro.

"Alle burgemeesters die ik al gehoord heb zijn not amused met de herberekening", zegt Volckaerts.

Politieke reactie komt nog

"Wij zullen zeker reageren vanuit politieke hoek, maar zullen ook met andere burgemeester samenzitten over de partijgrenzen heen. Zeker in de huidige context, met een meerjarenplanning die in orde moet zijn, komt dit hard aan. We hebben onze financiële dienst nog eens aan het werk moeten zetten, maar ook voor hen is dat geen pretje. Zij hebben al enorm hard gewerkt aan de meerjarenplanning en nu komt dit er nog eens. Wij zijn de gouverneur heel dankbaar dat ze ons die cijfers toch heeft kunnen bezorgen, want we wachten nog steeds op een offi- cieel schrijven."

"Ik ben behoorlijk kwaad", zegt Sophie De Wit (N-VA), burgemeester van Aartselaar. Zij zag de oorspronkelijke 103.790 euro verdrievoudigen naar 368.649 euro. "Ik vind het hallucinant dat men in 2013 nog met foute cijfers kan komen voor iets dat al sinds 2007 bezig is. Het definitieve bedrag kennen we ook nog niet, ik ga mijn budget dus ook niet aanpassen zolang ik die officiële gegevens niet heb. Ik heb nog heel veel vragen en voor een kleine gemeente als Aartselaar komt dit heel hard aan."

Edegem is vreemde eend

Een van de weinige gemeenten die garen spint bij de herberekening, is Edegem. Volgens de nieuwe gegevens mag de gemeente binnenkort ruim 880.000 euro op haar rekening bijschrijven. Aanvankelijk had Edegem te horen gekregen dat het bedrag ongeveer 300.000 euro zou bedragen. "We wisten van meet af aan dat we als hulpverlenende gemeente op een bedrag van 880.000 euro aanspraak mochten maken. Dat cijfer hadden we ook al opgenomen in onze prognose. Toen het eerste bericht volgde, zorgde dat uiteraard voor de nodige deining. Dat zou zware gevolgen hebben gehad voor onze beheers- en beleidscyclus. Als ik zie wat dit voor de andere gemeenten betekent, kan ook ik niet blij zijn."