Oppositie even baas in gemeenteraad

Op 6 februari 2009

Lea Den Abt (NAP) zal haar eerste gemeenteraad als voorzitter van de vergadering niet vlug vergeten. Aloïs Van Everbroeck en Walter De Bie (beiden Open Vld) lieten zich verontschuldigen waardoor de meerderheid plots de minderheid vormde.

Het reglement op de vergoeding van het fietsgebruik was het eerste punt waarbij het tot een stemming kwam. Deze vergoeding werd reeds eerder door de oppositie aangebracht, maar ging in het voorstel van het schepencollege volgens hen niet ver genoeg.

"Ook fietsverplaatsingen binnen de gemeente moeten worden vergoed", vonden onder meer René Lauwers (sp.a-Groen!) en Eric De Leu (Vlaams Belang). De uitleg van de voorzitter dat verplaatsingen binnen de gemeente tijdens diensturen vallen en sowieso via het loon worden vergoed, kon hun stemgedrag niet wijzigen.

Ontslag

De oppositie kreeg bij monde van Ria Van de Weyer (CD&V) en Sophie De Wit (NV-A) ook gedaan dat de leden van het managementsteam in de toekomst niet door het schepencollege maar door de voltallige gemeenteraad worden aangesteld of ontslagen.