Ruzie over Reukenspad

Op 15 juli 2006

Sophie De Wit (CD&V-N-VA) interpelleerde hierover op de laatste gemeenteraad. "Doordat het college in dit dossier lang wachtte om zijn verantwoordelijkheid te nemen, zijn de problemen alleen maar vergroot. Op een bepaalde plaats zette iemand zelfs palen op de weg, die al sinds mensenheugenis als gaanpad wordt gebruikt."

Schepen Lea Den Abt (NAP) zei de discussie te begrijpen maar beloofde een oplossing. "Eigenlijk bestaan er niet echt officiële documenten van. We hebben een neutrale landmeter aangesteld. Die bepaalde dat de helft van de huidige gracht, die op vele plaatsen is ingebuisd, het eindpunt is van de weg. Dit betekent dat het resterende stukje gracht ook moet ingebuisd worden. We maken binnen de kortste keren werk van een degelijke verharding in dolomiet."

Deze week zijn gemeentearbeiders met die werken gestart. Toen het tuinpad van de familie Muaxambi-Henrotin hierbij voor een stuk werd opgebroken, laaide de discussie hoog op. "Soms vraag je je af waar de rechten van burgers zijn", zegt Cathy Henrotin. "Het laatste deel van het tuinpad over de gracht werd eerder met schriftelijke toestemming van de gemeente aangelegd. Zonder pardon wordt die nu plots tot op onze eigendom verwijderd." Schepen Den Abt hoopt dat de discussie stopt. "Het is in ieder geval onze bedoeling om alle voetwegen als deze open te stellen, zelfs al kost dit ons veel moeite."