Sluipverkeer in Koekoekswijk moet dringend weg

Op 8 maart 2013

In het verleden kampte de wijk met erg veel sluipverkeer van en naar Schelle. Om dat op te vangen, werkte het oude gemeentebestuur enkele proefopstellingen uit. Maar die hadden vaak een verschuiving van het sluipverkeer naar een andere straat tot gevolg. Zwarte vlaggen in de buurt bleven dan ook niet uit.

Schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA) stelde bij het begin van de vergadering de cijfers van de tellingen tijdens die proefopstellingen voor. De eerste, waarbij de oude Koekoekstraat werd geknipt, leidde ertoe dat de Peter Benoitlaan en de Nieuwe Koekoekstraat extra verkeer te verwerken kregen.

De tweede proefopstelling, met eenrichtingsverkeer in de Peter Benoitlaan en Nieuwe Koekoekstraat, leidde tot meer sluipverkeer in de Nieuwe Koekoekstraat en zelfs een verzesvoudiging van het vrachtverkeer in de Peter Benoitlaan.

"Daarom besloten we, na overleg met specialisten en na goedkeuring door buurgemeente Schelle, enkele ingrepen uit te voeren", aldus Lambrecht. "Zo wordt in de Koekoekstraat ter hoogte van het kapelletje eenrichtingsverkeer ingevoerd vanuit de richting Pierstraat naar Schelle. De Oude Koekoekstraat wordt eenrichtingsverkeer vanuit de richting Schelle naar de Pierstraat. Zowel de Peter Benoitlaan als de Nieuwe Koekoekstraat krijgt opnieuw een dubbele rijrichting."

"We onderzoeken bovendien of het plaatsen van een slimme camera ter hoogte van het kapelletje mogelijk is. Het is de bedoeling dat het resterende doorgaande vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton, dat hier verboden is, beboet wordt", aldus nog Lambrecht.

Overwegend positief

Tijdens de algemene vergadering onthaalden de bewoners de nieuwe proefopstelling overwegend positief.

Toch wezen nog enkele aanwezigen op mogelijke knelpunten. In de Peter Benoitlaan wordt daarom opnieuw uitsluitend geparkeerd aan de kant van de huizen.

In verband met het kruispunt van de Oude Koekoekstraat met de Pierstraat komt er spoedig overleg met de gemeenten Rumst en Niel met de bedoeling dit punt veiliger te maken.

Tegelijk zullen tijdens de nieuwe proefopstelling de snelheden van de wagens gemeten worden. Als blijkt dat die gemiddeld te hoog zijn, zullen verkeersremmende elementen worden geplaatst.

De nieuwe proefopstelling blijft al zeker tot eind april van kracht. Daarna volgt een grondige evaluatie in samenspraak met het gemeentebestuur van Schelle.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is