Sporten op nieuwe vloer

Op 15 november 2013

Minister Philippe Muyters (N-VA) verdeelt liefst 3 miljoen euro over 62 steden of gemeenten die een aanvraag hebben ingediend voor een subsidie voor het vernieuwen van de vloer in hun sporthal. De minister beseft dat wie sport op een kwaliteitsvolle vloer nu eenmaal minder kans op letsels loopt dan wie zich op een verouderde sportvloer in het zweet werkt.

Onder meer om die reden mogen Aartselaar, Boechout, Kontich, Rumst en Wommelgem zich bij de gelukkigen prijzen. Kontich krijgt steun voor de vernieuwing van een sportvloer van meer dan 1500 vierkante meter, Aartselaar voor een nieuwe sportvloer van meer dan duizend vierkante meter.

Stukken los

"De vloer in onze sporthal De Nachtegaal dateert van de tweede helft van de jaren zeventig, al is hij in de jaren negentig weleens gerenoveerd. Maar intussen is hij opnieuw versleten. Aan de zijkant komt die al los en her en der zijn er beschadigde stukken", legt sportschepen Pieter Defoort (N-VA) van Kontich uit.

Met een subsidie van 80.000 euro is Kontich een van de gemeenten die de grootste hap uit de pot krijgen. "De kosten voor de aanleg van een nieuwe sportvloer zijn geraamd op 180.000 euro. De subsidie laat ons toe de investering in deze toch wel in financieel moeilijke tijden te doen. Omdat we nog een aannemer moeten zoeken en de klus het best in een kalme periode wordt uitgevoerd, mikken we op eind 2014 om de sportvloer aan te leggen."

In Aartselaar mikt sportschepen Bart Lambrechts (N-VA) op juli om de vloer in sporthal De Ark te laten vervangen.

"Net als de sporthal dateert de vloer van 1998. Voor een sportvloer mag je ervan uitgaan dat de dempende kwaliteit na vijftien jaar sterk versleten is. De aanleg van een nieuwe vloer is geraamd op 105.000 euro, waarbij we nu tot 40.000 euro subsidies krijgen.

De vervanging van de vloer laten we het best uitvoeren wanneer er zo weinig mogelijk gebruikers hinder van kunnen ondervinden. Omdat in augustus al competities starten, lijken juni en juli betere opties. We moeten wel rekening houden met het programma van de Karel de Grote-Hogeschool uit Antwerpen, die voor haar sportaanbod een beroep doet op onze gemeentelijke accommodatie."

Kleiner

De sportvloeren van de gemeentelijke turnzaal in Boechout, sporthal Synergie in Wommelgem en de sporthal in Rumst die ook met subsidies kunnen worden vernieuwd, hebben een kleinere oppervlakte.