Tuinlei haalt slag thuis

Op 6 november 2013

Het conflict over de heraanleg van het tweede (bovenste) deel van de Tuinlei, wat nu een zandweg is, sleept al jaren aan. Het gemeentebestuur wil de weg verbreden en asfalteren.

De straat zou dan kunnen dienen als ontsluiting naar Niel en zo verder naar de A12 en de E19 wanneer de Steenwinkelstraat, de enige ontsluitingsweg van de gemeente naar de A12, wordt heraangelegd.

Maar de buurt is daar niet mee gediend. Ze vreest dat de heraanleg van de zandweg hun verkeersarme straat zal omvormen tot een permanente ontsluitingsweg met de nodige verkeersoverlast tot gevolg.

De buurtbewoners verenigden zich daarom in een actiecomité en vroegen het gemeentebestuur de plannen te herzien.

"We zijn niet tegen de aanleg van een degelijk fietspad in dat deel van onze straat of tegen een tijdelijke ontsluiting tijdens de werkzaamheden in de Steenwinkelstraat. Maar, als het maar om een tijdelijke ontsluiting gaat, ga je toch geen boulevard aanleggen en er bijna een miljoen euro in investeren? Daar geloven wij niet in. Dergelijke ontsluitingsweg druist in tegen alle mobiliteitsafspraken met de andere Rupelgemeenten", stelden ze.

Er volgden protestacties en ook vanuit buurgemeenten Niel en Aartselaar kwam er tegenkanting.

Omdat het protest en meerdere gesprekken met burgemeester en schepenen schijnbaar geen oplossing brachten, stapten de bewoners uiteindelijk naar de Raad voor Vergunnings betwistingen. Ook de gemeentebesturen van Niel en Aartselaar besloten de werkzaamheden via juridische weg aan te vechten.

In een recente uitspraak zijn de bewoners in hun gelijk gesteld. De Raad voor Vergunningsbetwistingen is van oordeel dat het niet conform de wet is een straat aan te leggen op een plaats die door de gemeente zelf is aangeduid als agrarisch-, groenen natuurgebied.

Dure zaak

"Uiteraard zijn we blij met deze uitspraak en hopelijk is hiermee het einde bereikt, maar we betreuren het dat het zover is moeten komen. Omdat al onze bezwaren, dikwijls zonder ernstige motivering, van tafel werden geveegd, was het opstarten van een rechtszaak onze enige hoop. We hebben hiervoor een ernstige financiële inspanning moeten leveren, maar gelukkig zijn we steeds blijven geloven in ons gelijk", zegt Stan Deleersnijder van het actiecomité.

Volgens burgemeester Rob Mennes (CD&V) is er nog geen man overboord.

"Dit is geen definitieve vernietiging. Binnen de drie maanden moet aan de Raad een antwoord worden geformuleerd. Ik geloof voldoende argumenten en juridische middelen te hebben om deze beslissing te weerleggen. Instanties als het Agentschap Natuur en Bos en Duurzame Landbouwontwikkeling, die gronden hebben liggen langs het traject, gaven gunstig advies.

Trouwens, als dit de nieuwe benadering is, dan liggen er in Vlaanderen heel wat wegen verkeerd. Dit is nog maar eens een bewijs in wat voor Kafkaiaanse toestanden we zijn terechtgekomen. De algemene belangen worden hierdoor ernstig ondermijnd."