Verschillen groot in Rupelstreek

Op 23 augustus 2013

Voor de Aartselaarse schepen van Woonbeleid Willy Hameau (sp.a- Groen) is dat geen verrassing.

"Ten eerste zijn de hoge verkoopprijzen van de huizen een gevolg van onze gunstige ligging op de economisch belangrijke as tussen Antwerpen en Brussel. Zowel Antwerpen als Brussel is vanuit Aartselaar vrij makkelijk te bereiken. Bovendien was het beleid van de vorige bestuursploegen tot en met 2012 er net op gericht om vooral welgestelde inwoners aan te trekken. Als gevolg daarvan zijn heel wat jonge Aartselaarnaren er niet in geslaagd in hun eigen gemeente te kunnen blijven wonen. Vandaag is liefst dertig procent van onze bevolking zestig jaar of ouder", stelt hij.

"De huidige ploeg van N-VA met sp.a-Groen hoopt weer jonge mensen aan te trekken. Alleen is de realiteit dat we nog bitter weinig ruimte en kavels ter beschikking hebben om initiatieven te ontwikkelen. We moeten dus naar creatieve oplossingen zoeken.

Zo denken we eraan om sites met leegstaande bedrijfspanden die op de markt komen, in samenwerking met sociale woon- of verhuurmaatschappijen om te vormen tot ruimte voor woonprojecten."

Opvallend genoeg betaalt een koper van een appartement in Aartselaar gemiddeld wel minder dan ergens anders in de Antwerpse zuidrand. Volgens Willy Hameau weegt daarbij vooral de gemiddeld kleinere woonoppervlakte van appartementen in Aartselaar door.

Arbeidershuisjes

Voor de gemiddeld goedkoopst verkochte woningen tekent ook de Rupelstreek met Boom, dat onder meer Niel en Hemiksem afhoudt. "Dat gegeven is eenvoudigweg te verklaren door het groot patrimonium aan kleine arbeidershuisjes dat Boom nog heeft. Als schepen van Financiën merk ik dat sterk aan de beperkte inkomsten uit het nochtans veeleer hoge Boomse percentage aan opcentiemen. Dat wijst erop dat we veel bewoners met een laag kadastraal inkomen hebben", duidt waarnemend burgemeester Linda Lauwers (N-VA).

"Als schepen van burgerlijke stand merk ik dan weer dat dit ook voordelen heeft. Zo trouw ik geregeld jonge mensen afkomstig uit bijvoorbeeld Kontich of Hemiksem die net in Boom zijn komen wonen vanwege de goedkopere vastgoedprijzen voor die kleinere arbeidershuisjes. Omdat banken steeds moeilijker leningen toekennen, maakt dat het voor jonge koppels gemakkelijker om een eigen huis te kunnen bezitten en dat vervolgens gaandeweg te renoveren.

Zo raakt het Boomse patrimonium op de duur ook opgewaardeerd, waardoor de gemiddelde vastgoedprijs ook wel zal stijgen. Met nieuwe verkavelingen in de Pachterslei en op De Klamp, waar veelal geschakelde eensgezinswoningen een plaats krijgen, tracht Boom verder ook tweeverdieners aan te trekken."