Aartselaarse zomerevenementen worden geschrapt

Op 5 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur & Bibliotheek, Feesten & Evenementen

Het gemeentebestuur van Aartselaar heeft beslist om deze zomer geen gemeentelijke evenementen te organiseren. Onder meer het openluchtbal, de jaarmarkt en Cleydael Goes Classic gaan dus niet door. “Dit zijn quasi allemaal evenementen waar duizend man of meer naartoe komen en het meestal over de koppen lopen is. Het is als gemeente onmogelijk om de social distancing tijdens die evenementen te garanderen. Voor de gemeente is de gezondheid van onze inwoners nu de allerbelangrijkste prioriteit”, zegt schepen van Evenementen Eddy Vermoesen (N-VA).

Het gemeentebestuur ging normaal gezien eerst de richtlijnen van de nationale veiligheidsraad voor kleinere evenementen afwachten. Minister De Block had aangekondigd dat dit op 24 april zou besproken worden, maar uiteindelijk werd die beslissing nu verschoven naar eind mei. “Voor ons als gemeente is dat veel te laat. De voorbereiding van de zomerevenementen start steeds rond deze periode: artiesten en animatie boeken, verenigingen voor de jaarmarkt contacteren, enzovoort. Als we pas in juni de beslissing zouden nemen om geen evenementen door te laten gaan, zouden heel wat arbeidsuren verloren gaan en is waarschijnlijk ook niet meer elke gemaakte kost te recupereren. Daarom dat we in overleg met onze administratie nu al deze beslissing hebben genomen en niet langer wachten op de veiligheidsraad”, legt Eddy Vermoesen uit.

Ook Vlaanderen Feest en andere gemeenten zetten programmatie stop

Aartselaar is daarmee niet de eerste gemeente die haar gemeentelijke evenementen voor de zomer annuleert. Eerder kondigde onder meer Lier dat al aan. Maandagochtend liet Vlaanderen Feest, dat alle evenementen in het kader van de Vlaamse feestdag bundelt en ondersteunt, weten dat hun campagne voor 2020 ook wordt afgelast door covid 19. Onder meer het openluchtbal en de 11 juli-viering kaderen binnen Vlaanderen Feest.

De beslissing van het gemeentebestuur houdt specifiek in dat er in 2020 geen openluchtbal, 11 juli-viering, Cleydael Goes Classic, kunstenaarsmarkt, openluchtfilm, openluchtmis en jaarmarkt zal doorgaan. “Dat is een verschrikkelijk moeilijke beslissing geweest. Veel van die evenementen gaan al decennia of zelfs eeuwen mee. Daar dit jaar een uitzondering op maken is echter een keuze van het verstand. Deze zomer gaat het virus helaas nog niet onder controle zijn. Het voorzichtigheidsprincipe gebiedt ons om de gezondheid van onze inwoners voorop te stellen. Bij optredens staat iedereen dicht bij elkaar en ook op de jaarmarkt is het over de koppen lopen. Dat is nog iets anders dan bijvoorbeeld de wekelijkse markt”, verduidelijkt schepen Eddy Vermoesen.

Mogelijk wel nog kermis, vuurwerk en… iets nieuws

Wat de gemeente Aartselaar wel nog probeert te laten doorgaan is de kleine kermis eind juni en de grote kermis eind augustus. “Als binnenkort de wekelijkse markt terug open zou mogen, moet het misschien ook nog mogelijk zijn om de kermissen van deze zomer te organiseren. We zouden die dan wel herplaatsen zodat er voldoende ruimte tussen de kermiskramen is en het verkeer minder wordt gehinderd. Dat werkt de administratie nu uit. Ook het vuurwerk wordt vandaag nog niet geschrapt. Mogelijk kunnen we iets aanbieden dat voor veel mensen vanuit hun woning zichtbaar is of waarbij mensen die buiten komen kijken voldoende afstand houden. Gezien het vuurwerk pas op 29 augustus is voorzien, hebben we nog tijd om dat verder uit te werken.”

Tot slot broeden we met de evenementen- en cultuurdienst ook nog op iets totaal nieuws voor deze zomer. “Veel evenementen moeten we nu schrappen omdat we de veiligheid niet kunnen garanderen, maar we denken momenteel wel aan een nieuw evenement waarbij de social distancing wél lukt en waar we veel inwoners een leuke, unieke avond mee kunnen aanbieden. Wat dat is, houden we nog even als verrassing. Binnenkort mogen onze inwoners daar meer informatie over verwachten”, besluit schepen van Evenementen Eddy Vermoesen.

Beslissing gaat enkel over gemeentelijke evenementen

De beslissing van het gemeentebestuur gaat enkel over de evenementen in Aartselaar die door de gemeente zelf worden georganiseerd. Bij evenementen die door anderen worden georganiseerd, ligt de beslissing in handen van die organisatie. Vzw De Ster van Aartselaar besliste echter eerder al om dit jaar geen editie van de wielerkoers GP Beerens te laten doorgaan. Ook de wielerkoers van ’t Heiken gaat niet door, besloot het Heikens Kermis Comité. De organisatie van het Vice Festival besloot reeds voor de coronacrisis om geen festival meer te organiseren in Aartselaar.

Over de ATA-braderij eind juni en het Ladies’ and Gentlemens’ tornooi van tennisclub SVAT in augustus is door de organisaties nog geen definitieve beslissing genomen.