Nieuwe jeugdhuiswerking van start

Op 19 augustus 2015

Na een stille periode is er in Aartselaar opnieuw een gemotiveerd team dat een jeugdhuiswerking uit de grond wil stampen. De werking krijgt de naam De Leonaar, verwijzend naar Sint-Leonardus, het wapenschild van de gemeente. Het gemeentebestuur neemt het beheer van  het nieuwe jeugdontmoetingscentrum op zich en ontlast zo het nieuwe bestuur van alle achterliggende administratie.

De Leonaar wil een nieuwe start maken, volledig los van het verleden. Zo zal niet alleen de werking verschillen. Er staan eerst en vooral grote renovatiewerken voor de deur.

Aan de werking wordt nog grondig gesleuteld, maar vast staat dat het ontmoetingscentrum er hoofdzakelijk zal zijn voor de jeugd. Er kunnen feestjes plaats vinden en er is op vaste avonden een jeugdhuiswerking met beperkte vrijwilligerswerking. Op andere ogenblikken kunnen andere gebruikers de accommodatie huren.

Quote Mark Vanhecke, schepen van jeugd: “Jeugdhuis Qbus was het laatste jaar een stille dood gestorven. De vrijwilligers verminderden, de opkomst werd magerder en de Qbus was enkel nog op zaterdag open. Door het gebrek aan vrijwilligers moest het jeugdhuis begin dit jaar de deuren sluiten. Vanuit de jeugdraad is er een werkgroep ontstaan die het nieuwe jeugdhuis vorm moet geven. Eén van hun eerste verwezenlijkingen is nu een nieuwe naam voor het jeugdhuis: De Leonaar. Bij een nieuwe start hoort namelijk een nieuwe naam. Ik vind het alvast een zeer mooie knipoog naar het wapenschild van Aartselaar. Nu de gemeente dankzij haar nieuwe huisstijl afscheid nam van Sint-Leonardus als communicatiemiddel, reïncarneert de jeugd onze patroonheilige in de naam van het nieuwe jeugdhuis. Ik ben alvast ontzettend blij met deze nieuwe dynamiek en de vlotte samenwerking. Als gemeentebestuur hebben we de sluiting alvast als een opportuniteit aangewend om het jeugdhuis grondig te renoveren. We hopen nu begin 2016 het splinternieuwe jeugdontmoetingscentrum te kunnen openen. Als schepen van jeugd vind ik het cruciaal dat de jeugd een eigen plekje blijft hebben in onze gemeente.”

Quote Anne-Lise Krekels , voorzitter van de nieuwe jeugdhuiswerking: “Toen ik hoorde dat het jeugdhuis de deuren ging sluiten en dat de bestaande vzw werd opgedoekt, dacht ik meteen: ‘We mogen dit niet laten gebeuren.’ Er kwamen meteen reacties van vrienden en kennissen uit Aartselaar. Ze vonden het stuk voor stuk spijtig dat er in onze gemeente geen ontmoetingsplek meer ging zijn voor de jeugd. Dan kan je twee dingen doen: of je klaagt en zaagt en blijft hopen dat iemand iets organiseert, of je neemt het heft zelf in handen en zoekt geëngageerde mensen rondom jou die dezelfde mening en gedrevenheid hebben. En dit laatste is wat we gedaan hebben. We zijn ondertussen met 9 enthousiaste jongeren die ertegenaan willen gaan. Onze vrijwilligersgroep bestaat reeds uit 50 leden en blijft elke week groeien. Eén ding weten we zeker: het jeugdhuis biedt veel potentieel en dit willen we ten volle benutten. Met de hulp van schepen van jeugd, Mark Vanhecke, jeugdconsulente, Lieve Van Echelpoel en de ambtenaren van de sportdienst, waaronder Pascal Declerck, krijgen we de nodige steun om de jeugdhuiswerking tot een succesverhaal om te toveren. Om af te sluiten wil ik nog graag de vorige jeugdhuiswerking bedanken voor al hun inzet en energie die ze in het jeugdhuis hebben gestoken. Mannen, we gaan er “hardcore” voor!

Je kan de vorderingen van de nieuwe werking en renovatie van het ontmoetingscentrum volgen op www.facebook.com/JeugdhuisDeLeonaarAartselaar/. Wie al eens wil kennismaken met het enthousiaste team vindt hen op dinsdag 25 augustus op de jaarmarkt in Aartselaar.