Oppositie ziet nieuw parkeerbeleidsplan absoluut niet zitten

Op 1 juni 2011

De Aartselaarse oppositiepartijen vragen al geruime tijd om een parkeerbeleidsplan voor de gemeente. Schepen Kris Wils stelde het dossier maandagavond tijdens de gemeenteraad ter goedkeuring voor. "Samengevat kan ik zeggen dat het onze bedoeling is om beperkt parkeren in de straten in te voeren, en daartegenover onze goed uitgeruste parkings in het centrum duidelijker te afficheren", legt Wils uit. De oppositiepartijen waren echter niet onder de indruk.

"Dit is geen beleidsplan, maar een oriëntatienota", snauwde Jan Van der Heyden (CD&V). "Het lijkt me logisch dat je hiervoor een werkgroep opricht waarin alle belangengroepen hun inbreng hebben." Een soortgelijke reactie gaven Sophie De Wit (N-VA) en Liliane Mariën (Vlaams Belang).

Willy Hameau (sp.a) ging in op de details. "Een begeleidende maatregel van dertig kilometer per uur in sommige delen van de gemeente is nodig. Verder lees ik niets over de mogelijke controle op de naleving van de voorgestelde punten. Parkeerwachters zijn geen overbodige luxe als de politie dit niet op zich kan nemen."

"Tenslotte blijft het probleem van het parkeren aan ons cultureel centrum. Het goedgekeurde voorstel blijkt niet echt afdwingbaar. Maar ook laad- en losactiviteiten van handelaars staan in dit document niet vermeld. En het grootste gebrek is misschien wel het ontbreken van voldoende fietsstallingen."

"Geen werkgroep"

Schepen Kris Wils zei geen voorstander te zijn van een bijkomende werkgroep. "Dat zorgt alleen maar voor vertraging. Ik heb bovendien gesproken met politie, winkeliersorganisatie ATA en bewoners en ben dus wel degelijk op de hoogte van hun wensen en verzuchtingen. De bepalingen over controles is een zorg voor later en horen niet in dit plan te staan."

Het voorstel werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.