Uitgaven groter dan inkomsten

Op 7 januari 2011

De bespreking van de budgettering voor het komende jaar wordt steevast als een van de belangrijkste gemeenteraden van het jaar beschouwd. Eind 2010 kon schepen van Financiën Nadine Francus (Open Vld) de cijfers aan de gemeenteraad voorleggen.

Opvallend in de begroting is de aanleg van een nieuw dak op het gemeentehuis, de aankoop van een nieuwe vrachtwagen voor de technische dienst, een aantal nieuwe schuilhuisjes aan haltes van De Lijn en de aankoop van nieuw straatmeubilair.

De school aan de Carillolei krijgt een nieuwe, dubbele beglazing terwijl aan het sportcentrum in de Kleistraat een nieuwe speeltuin zal worden aangelegd. Tot slot is een grote som geld uitgetrokken voor de aankoop van gronden in natuurgebied De Reukens.

De oppositie is niet te spreken over het feit dat de uitgaven 1,9 miljoen euro hoger liggen dan de inkomsten. "De personeelskost stijgt alsook de pensioenbijdrage", verdedigt schepen Nadine Francus de cijfers. "Verder zorgen de crisis en hogere verplichte uitgaven voor de meeruitgave, terwijl we voor het eerst minder inkomsten uit onder meer de belastingen verwachten."

Dat laatste komt volgens de raadsleden door de vergrijzing van de Aartselaarse bevolking. "Maar als een bedrijf vijftien procent meer uitgaven dan inkomsten budgetteert, zal het niet lang blijven bestaan", verwittigde Luc Eeckhout (CD&V) de schepen.

"Opsmossen"

Ook de kritiek van Sophie De Wit (N-VA), Liliane Mariën (Vlaams Belang) en Willy Hameau en René Lauwers (kartel Groen-sp.a) was hard. "We smossen onze zuurverdiende reserve helemaal op!" zeggen ze in koor.

Schepen Francus stelde hen gerust met de mededeling dat het uiteindelijke resultaat nooit zo negatief is als eerst wordt berekend. "In de meerjarenplanning zie je duidelijk dat we voor 2014 geen problemen of een belastingverhoging moeten verwachten."