Aartselaar scoort slecht in fietsrapport Zuidrand

Op 28 mei 2012

Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober peilde de Fietsersbond naar het fietsbeleid in de Azura-gemeenten. Mortsel, Edegem, Boechout-Vremde, Aartselaar, Hove en Kontich kregen een grondige check-up inzake fietsvriendelijkheid en fietsinfrastructuur. Daarbij werd rekening gehouden met beschikbare fietspaden, fietsenstallingen en knelpunten in het fietscomfort. De gemeente Aartselaar kwam hier als slechtste uit.

'Gedurende zeven maanden hebben we de vier luiken beleid, binnenwegen, knelpunten en fietsparkeren behandeld', zegt Gustaaf Versweyveld van de Fietsersbond Aartselaar. 'Een vijfde luik 'fietscomfort' hebben we bewust niet opgemeten omdat dat de resultaten nog meer naar beneden zou halen'.

Versweyveld haalt daarbij de 5 km lange Kleistraat aan met zijn uiterst oncomfortabel fietspad. Hoewel de zes gemeenten nog veel kunnen leren over fietsvriendelijkheid, scoort Aartselaar wel beduidend lager dan zijn buurtgemeenten. Ook Bart Lambrecht van N-VA uit zijn ongenoegen.

'De beleidsnota van Aartselaar oogde nochtans mooi. Er zouden verkeersassen gecreëerd worden om het zwaar verkeer tegen te gaan en daar waar een fietspad onmogelijk was, zouden fietsstroken aangelegd worden. Hiervan is niets gerealiseerd, hoewel soms maar een verkeersbord of een pot verf volstaat', zegt Lambrecht.

De Fietsersbond hamert er nu op dat de gemeenten met slechte punten nog een extra inspanning leveren in de aanloop van de verkiezingen. Schepen van Verkeer in Aart-selaar Kris Wils (NAP) vindt de opmerkingen van de Fietsersbond overdreven. 'Het laatste jaar hebben we heel wat nieuwe fietspaden aangelegd. Onze prioriteit was de schoolomgevingen fietsveiliger maken en dat is gelukt'.

Inhaalbeweging

Over het nijpend tekort aan fietsenstallingen zegt Wils het volgende: 'Wildparkeren is een probleem en ik geef toe dat we daar een grote inhaalbeweging moeten voorzien'. Volgens Wils heeft Aartselaar al bij al een stap in de goede richting gezet, maar hangt veel af van de volgende bestuursperiode. Kontich en Morstel zijn gemeenten die redelijk goed beoordeeld werden. Boechout springt er evenwel uit en heeft volgens de Fietsersbond zijn nominatie voor de fietsgemeente 2012 wel verdiend.