Gemeente hinkt achterop in sociale woningbouw

Op 28 juni 2013

Tegen 2020 moet de gemeente 95 sociale huurwoningen en 57 sociale koopwoningen realiseren. De verwachting is echter dat die aantallen onmogelijk binnen de vooropgestelde termijn behaald kunnen worden. "De vorige jaren zijn er in Aartselaar nauwelijks inspanningen gedaan om het sociale woonaanbod te vergroten", verklaart schepen van Woonbeleid Willy Hameau (sp.a-Groen). "Indien we niet slagen in de doelstellingen van het Bindend Sociaal Objectief (BSO), moeten we tegen 2025 nog eens 48 sociale huurwoningen bijbouwen, als een soort bestraffing van de Vlaamse regering. Het is dus duidelijk dat we dringend een inhaalbeweging moeten maken en de achterstand wegwerken."

Palmboomstraat

In het nieuwe woonbeleidsplan, dat zopas door de gemeenteraad werd goedgekeurd, wordt dan ook veel aandacht besteed aan initiatieven om de sociale huisvestingsmogelijkheden uit te breiden. Het sociale woonproject op de OCMW-gronden in de Palmboomstraat staat als eerste op de agenda. "Daar worden er tegen 2016 28 appartementen gerealiseerd, waarvan er 25 zullen meetellen voor het BSO. De overige drie zijn bestemd voor het OCMW", licht Hameau toe. Andere sociale woonprojecten zijn er momenteel nog niet gepland, maar de gemeente heeft wel heel wat mogelijkheden. De OCMW-gronden in de Koekoekstraat/Emiel Hullebroecklaan bijvoorbeeld, een perceel waar ruimte is voor dertig woningen. "Voor deze gronden bestaan er twee opties", zegt Hameau. "Ofwel stellen we ze ter beschikking van een sociaal woonproject, ofwel verkopen we de gronden en investeren we de gelden van de verkoop in een sociaal woonproject elders in de gemeente."