Felle kritiek op wijziging begroting

Op 2 augustus 2013

"Minder geld voor onder meer scholen maar wel geld voor het bureau van de burgemeester kan niet", vinden ze.

Het gemeentebestuur gaat niet in op de vraag van Marcelle Walther om te voorzien in meer comfort voor mensen die de gemeenteraad willen bijwonen.

Zij maakte onlangs gebruik van de mogelijkheid om voor aanvang van de maandelijkse gemeenteraad vragen te stellen. "Onze raadzaal biedt net genoeg plaats voor de verkozenen. Als er meer dan twintig niet-verkozenen de debatten willen volgen, moeten ze dat doen van in de gang of op de vensterbank vlak achter de raadsleden", zei ze.

Het antwoord van burgemeester Sophie De Wit (N-VA) dat hiervoor geen plannen bestaan en dat er ook geen financiële ruimte was, kreeg kritiek van Glenn Anné (Open Vld) en Kris Wils (NAP). "Uit de begrotingswijziging leren we dat onder meer ook een bedrag wordt geschrapt voor buitengewone werken aan onze scholen en zelfs speeltoestellen. Maar je schrijft wel 10.000 euro in voor aankoop van nieuw meubilair in je bureau."

De burgemeester reageerde dat de kosten nodig zijn. "De kast die er staat heeft geen lades en de schuiven zijn geblokkeerd. Ik wil mijn werk ook in het gemeentehuis goed doen." Schepen van Financiën Eddy Vermoesen (N-VA) zei dat het ingehouden budget voor de scholen wordt doorgeschoven naar 2014.