Aartselaar een heel weekend in kerststemming

Op 11 december 2013, over deze onderwerpen: Feesten & Evenementen, Jeugd, Onderwijs

Op vrijdag 13 december organiseert de gemeentelijke basisschool Cade in Aartselaar een ‘kerstrun’ voor leerlingen en ouders in de omgeving van de school. Cade geeft zo het startschot voor een feestelijk weekend. Op zaterdag baadt Aartselaar namelijk opnieuw in de kerstsfeer, tijdens de kerstmarkt in de omgeving van het gemeentehuis.

KERSTRUN VRIJDAG 13 DECEMBER

Basisschool Cade pakt het vrijdag meteen groots aan: zowel de allerkleinste kleuters van de school als hun ouders kunnen meedoen aan de kerstrun, georganiseerd door de leerkrachten lichamelijke opvoeding, directie en schoolsportraad. Op basis van de inschrijvingen verwacht de school 1200 bezoekers om het tot een feest te maken: de wedstrijd, kraampjes met eten en drinken, een sneeuwkanon en de kerstman moeten ervoor zorgen dat niemand zich verveelt. Elke deelnemer van de kerstrun krijgt na afloop een kerstcadeautje en alle ‘Cadeetjes’ krijgen een lichtgevende kerstmuts.

Schepen van onderwijs Mark Vanhecke (N-VA) is verheugd met dit nieuwe initiatief: “Ik ben zeer blij dat onze gemeentelijke basisschool Cade met deze kerstrun letterlijk het startschot zal geven van een spetterend kerstweekend in Aartselaar. Als schepen zal ik met veel plezier meelopen! Ik hoop dat dit fijne initiatief een groot succes kent!”

Programma:

18u30: start kerstrun kleuters

18u40 – 19u – 19u20: startmomenten kerstrun kinderen lagere school en ouders

Een niet te missen spektakel voor groot en klein.

Verkeersinfo

Voor de kerstrun zijn volgende straten afgesloten voor alle verkeer: Carillolei (tussen Sint-Leonarduskerk en della Faillelaan), della Faillelaan en de parking van CC ’t Aambeeld.
Aan CC ’t Aambeeld zijn fietsenparkings voorzien. Wie met de auto komt, komt best vroeg, want door de verwachte grote opkomst, zullen omliggende straten snel vol staan.

KERSTMARKT ZATERDAG 14 DECEMBER

Op zaterdag 14 december tovert de gemeente samen met verenigingen en handelaars de omgeving van het gemeentehuis om tot een sfeervolle kerstmarkt.
Naast de verschillende kraampjes, is er een heel muzikaal programma, een kersttentoonstelling van KREActief en een cadeauworp door de burgemeester en de Kerstman.
Verschillende standhouders zamelen tijdens de kerstmarkt geld in voor het goede doel.

Programma

14 tot 20 uur: Kersttentoonstelling KREActief Maandagatelier en Boetseeratelier - hal gemeentehuis en grote benedenzaal PC Wolffaertshof
Tijdens de kerstmarkt stelt KREActief tentoon met schilderkunst en beeldhouwkunst - Gratis toegang

Optredens:

14u30 Starlight Marching Percussion & Colour Guard
15u00 Triton Singers
15u30 Xaverianen
16u00 Triton Singers
16u30 Xaverianen
17u00 Toonaardig
17u30 Streetwalkers
18u30 Toonaardig
19u00 Cadeauworp door de burgemeester & de kerstman
19u30 Starlight Marching Percussion & Colour Guard
20u00 Streetwalkers
21u00 Blind Horny Toads - zij brengen pop en rockklassiekers in een bruisend bluegrass-jasje en garanderen daarmee een vrolijke, verrassende afsluiter voor deze kerstmarkt

Volgende verenigingen en handelaars zijn aanwezig met een kraampje:
SVA Voetbal + SV Aartselaar Veteranen, CD&V, CV 't Gevolg, De Gezellige Straat, High5 Voor Aartselaar, Heikens Kermiscomité, Lagoondivers, Marc voor Marc, Aartselaar BBC, Kiwanis, Optiek Van Avondt, Starlight Marching percussion & color guard, Open VLD, Vinum Cleydalis Wijnclub, Kampeerclub Pasaartelsaar, Begetube-Mips, Vacarsa, Oosterse Nacht, Wijkraden, n-va, Stannewieken, Viva-svv + Curieus + S-Plus, ZVC Stakant, Gintin, De Vette Hanen, SVA Tennis, VVC Voetbalclub, KKM De Xaverianen + Orkest en drumband, NAP, Frivole Maagden, Chiro Echo, AKIO, Graffiti

Steun een goed doel op de kerstmarkt:

Verschillende standhouders zamelen geld in voor een goed doel. Wie een warm hart heeft, moet dus zeker bij volgende standhouders langs.

·         Wijkraden – Think out-of-the-box
Think out-of-the-box wil een mooi toekomstperspectief bieden aan jongeren met een mentale beperking en ouder dan 21 jaar.

·         AKIO en Music for (life voor) AKIO – Antwerps Kanker Informatie- en Opvangcentrum
AKIO organiseert activiteiten en uitstappen voor personen die te maken krijgen met leven met en na kanker: patiënten, familieleden en vrienden.

·         Marc voor Marc – To Walk Again
Marc Hertoghs wilde een extreme uitdaging aangaan, gekoppeld aan een goed doel. Het idee speelde al jaren in zijn hoofd maar kreeg vorig jaar eindelijk vorm: de Marathon Des Sables lopen voor mensen die nog sport willen beoefenen maar NIET MEER KUNNEN LOPEN. Door zijn collega “een ervaren triatleet en bovendien mijn trainer” kwam hij bij de stichting TO WALK AGAIN van Marc Herremans terecht.

·         Kiwanis – Music for (life voor) Centrum Ganspoel
Centrum Ganspoel biedt ondersteuning aan kinderen en volwassenen met een visuele en visueel-meervoudige beperking. De ingezamelde centen worden gebruikt voor de realisatie van de verbouwings- en nieuwbouwwerken die dit jaar zijn gestart en nog enkele jaren zullen aanslepen

·         Gemeente en finaliste Miss België Elisabeth Marckx – Meneer Konijn van Q-Music voor vzw Kindergeluk
Kindergeluk wil kinderen en jongeren nieuwe kansen geven zowel op sociaal als cultureel vlak. De vereniging is er voor kinderen in het algemeen, maar heeft specifiek aandacht voor diegenen die het omwille van sociale omstandigheden, gezondheidsproblemen en/of leerproblemen moeilijker hebben in onze maatschappij.
Aan de stand van de gemeente kunnen bezoekers terecht voor wortelsoep en cava,  en tussen 16 en 18 uur ook voor een foto (tegen een vrijwillige bijdrage) met de Aartselaarse finaliste Miss België Elisabeth Marckx.

Verkeersinfo
Volgende straten zijn volledig verkeersvrij op zaterdag 14 december van 8 tot 24 uur:
Baron Van Ertbornstraat (tussen Antoon Van Brabantstraat en kruispunt Laar – Hoevelei)
Hoevelei (tussen kruispunt Laar – Hoevelei 8-11);
Laar (tussen schandpaal en kruispunt Laar – Hoevelei);
Laar (“bankenstraatje” – uitgezonderd crew en artiesten);
Parking politie (Baron Van Ertbornstraat);
Parking gemeentehuis (Hoevelei).
In de Hoevelei tussen Vrijheidsstraat en Hoevelei 8-11 is enkel plaatselijk verkeer toegestaan.
De bussen van De Lijn volgen de omleiding van de wekelijkse markt op vrijdag. De halte Dokter Cuypersstraat wordt niet bediend.