Aartselaars rioolbeleid veel slechter dan buurgemeenten

Op 22 december 2010, over deze onderwerpen: Openbare werken

“De aanleg van gescheiden rioleringen in Aartselaar kost willekeurige inwoners handenvol geld. De gemeente zorgt voor een tussenkomst in de kosten die veel lager ligt dan sommigen van onze buurgemeenten. En dat terwijl de gemeente deze kosten integraal kan recupereren via de subsidies uit het Vlaamse MINA-fonds. Een toonbeeld van falend gemeentelijk beleid”, aldus gemeenteraadslid en Kamerlid Sophie De Wit (N-VA).

In Aartselaar moeten enkel mensen met een halfopen of open bebouwing zelf instaan voor de kost van de afkoppeling en aansluiting op het gescheiden rioleringsnet. In de Vinkenlaan, waar men begon met de werken, moesten daardoor 6 van de 34 huizen zelf opdraaien voor de kost. Sommige bewoners moesten kosten tot 3000 euro maken, terwijl andere bewoners er dus gratis vanaf komen. Aartselaar voorziet wel in een kleine terugbetaling van de kosten, namelijk de helft van de kosten met een maximum van (maar) 500 euro. Wie 3000 euro kosten heeft, moet dus nog altijd 2500 euro zelf betalen. Een peulschil tegenover bepaalde buurgemeenten…

De Aartselaarse terugbetaling is banaal tegenover wat buurgemeenten wel terugbetalen”, aldus De Wit. “De gemeente Edegem bijvoorbeeld betaalt wel alle kosten integraal terug. Ook in Hemiksem en Kontich voorziet men in terugbetalingen tot € 1000. Dit bedrag verschilt dus liefst 100% met wat onze gemeente aanbiedt als ‘service’. Daar worden mensen met een hoekhuis, halfopen of open bebouwing niet zo ernstig gediscrimineerd door hun gemeentebestuur. Onze gemeente pocht dan wel graag met haar lage gemeentebelasting, maar we krijgen er  een slechte service en een hoop rechtstreekse extra kosten voor in de plaats.

En het kan nog erger, want Aartselaar moet op de koop toe niet eens zelf voor deze terugbetaling zorgen, toch indien we schepen van openbare werken Rudy Van Onckelen (Open VLD) in de pers mogen geloven. Voor de aanleg van riolen kunnen gemeenten immers beroep doen op subsidies uit het Vlaamse MINA-fonds. Een volledig gescheiden rioleringstelsel wordt zelfs voor de volle 100 procent betoelaagd door Vlaanderen. Waarom Aartselaar dan minder terugbetaalt aan zijn burgers dan onze buurgemeenten is voor Sophie De Wit een raadsel. Volgens schepen Van Onckelen mogen we dan nog blij zijn met deze aalmoes, want “niemand zegt dat dat later nog zal gebeuren.”

Overzicht van enkele terugbetalingen door omliggende gemeenten (gegevens verstrekt door RI-ANT, gegevens dateren van een half jaar geleden):

Gemeente

Subsidies voor afkoppeling riolering op privaat terrein

Edegem

Volledige terugbetaling