Aartselaars zwembad voert baantjeszwemmen in

Op 17 april 2013, over deze onderwerpen: Sport

Vanaf 5 mei start het zwembad van Aartselaar  met een nieuw initiatief.  Het zwembad is dan elke zondag open vanaf 9 uur. Sportievelingen kunnen er ’s ochtends een uur lang baantjeszwemmen.  Het zwembad sluit die dag een uur vroeger.

Elke zondagmorgen zal het zwembad een uur vroeger open gaan. Vanaf 9 uur wordt er een uur lang uitsluitend baantjeszwemmen georganiseerd. Tijdens het baantjeszwemmen kan er niet gespeeld worden in het zwembad. “Met deze maatregel komen we tegemoet aan de vraag van onze klanten. In veel andere gemeenten is exclusief baantjeszwemmen een succes. We willen we ook de bezetting van ons zwembad verbeteren via gerichte acties zoals deze”, legt schepen van sport Bart Lambrecht (N-VA) uit.

Het Aartselaarse zwembad probeert al jaren haar exploitatieverlies te verminderen via energiezuinige maatregelen, goed beheer en door het rendement (de inkomsten) te verhogen. “Toch merken we dat het bezoekersaantal de voorbije jaren van 130.000 naar 100.000 is teruggevallen. Het vorige bestuur verhoogde de inkomprijs voor niet-inwoners. Hierdoor haakten vele zwemmers af.

Via gerichte acties willen we terug meer klanten te lokken, maar ook aan een behoefte voldoen of die creëren”, zegt Bart Lambrecht.

Het zwembad sluit vanaf mei een uur vroeger. “Dat laatste uur kwamen er gemiddeld slechts 15 zwemmers. Met een totale capaciteit van 144 zwemmers en rekening houdend met 4 man personeel die dubbel betaald worden op een zondag, is het niet verantwoord om nog langer open te zijn. ’s Ochtends staat er wel een wachtrij aan de kassa. Deze personen hopen we met dit baantjeszwemmen te bereiken. Dit initiatief heeft natuurlijk een inloopperiode nodig. We geven het alle kans. De sportdienst, de klanten en de aanpalende horeca zijn alvast positief”, besluit schepen van sport Lambrecht.