U bent hier
De hervorming van de gratis busabonnementen in Aartselaar
De gemeenteraad van 27 mei keurde de hervorming van de gratis busabonnementen in Aartselaar goed. Om die beslissing te kunnen kaderen, geef ik graag de achterliggende redenen voor de beslissing weer.
Op 4 maart kreeg het gemeentebestuur een toelichting van De Lijn over het derdebetalersysteem. De Lijn is daar dus zelf met een voorstel afgekomen om ons derdebetalersysteem te herzien.
Momenteel betaalt onze gemeente 25% terug bij een Buzzypass voor jongeren tot 24 jaar en geeft zij aan alle Aartselaarse inwoners tussen 60 en 64 jaar een gratis abonnement. De tussenkomst voor de jongeren kost onze gemeente jaarlijks 25000 euro en de gratis abonnementen voor 60 tot 64-jarigen kosten jaarlijks 29000 euro.
De Lijn gaf op deze uiteenzetting aan dat de gratis abonnementen voor 60 tot 64-jarigen passé zijn en raadde aan om hier mee te stoppen. De gratispolitiek rond busvervoer wordt zelfs in steden als Hasselt ondertussen niet meer toegepast. Bovendien bleek op een N-VA-schepentreffen de gemeente Aartselaar één van de weinige gemeente die dit systeem nog toepast.
Door de gratis abonnementen voor deze leeftijdsgroep geeft men als bestuur ook een raar signaal, want in principe hoort deze leeftijdsgroep nog aan het werk te zijn en worden hun abonnementen door de werkgever betaald. Bovendien krijgt iedereen zo’n gratis abonnement, zelfs diegenen die net de Euromillions hebben gewonnen of gewoonweg nooit het openbaar vervoer gebruiken. Het zou efficiënter zijn om iedereen die een abonnement nodig heeft er één te geven, maar deze formule zou duurder zijn dan het forfaitair tarief dat De Lijn tot op heden aanrekende.
De Lijn suggereerde als alternatief om elke leeftijdsgroep een tussenkomst van 25% te geven. Daarbij gingen zij er ook al van uit dat de Vlaamse Regering het gratis vervoer voor 65+’ers zou laten vallen. Ondertussen weten we dat de Vlaamse Regering dit toch heeft behouden, maar de kans lijkt klein dat ze dat volgende legislatuur nog zal doen.
De suggestie die De Lijn deed om 25% bij iedereen tussen te komen kwam echter ook aanzienlijk duurder uit dan de 54000 euro die Aartselaar jaarlijks spendeert aan het derdebetalersysteem. Bovendien is naar onze mening een tussenkomst voor een actieve bevolkingsgroep onnodig. In Aartselaar werkt het overgrote deel van de actieve beroepsbevolking. Wie het openbaar vervoer gebruikt, krijgt dit meestal terugbetaald door zijn werkgever. In vele gevallen betaalt die werkgever dat 100% terug, in sommige gevallen 80%. Maar in dat geval zouden we ook maar 25% tussenkomen in de 20% die de werknemer zelf nog moet betalen. Dat is vrij absurd.
Bovendien moeten we in het kader van de BBC (nieuwe Beleids- en BeheersCyclus) naar een begroting in evenwicht gaan en de belastingsverhoging die noodzakelijk werd doorgevoerd dekt de kosten op de gewone dienst niet. Er zal dus ook naar besparingen moeten uitgekeken worden en dan is een verhoging van het derdebetalersysteem niet wenselijk, integendeel.
Om die reden heeft het college beslist om de gratis abonnementen voor 60 tot 64-jarigen af te schaffen. Dat bespaart ons jaarlijks 29000 euro. 5000 euro van die besparing investeren we in een verhoogde tussenkomst bij de Buzzypass voor jongeren. Jongeren hebben nog geen rijbewijs of zijn nog student en hebben geen inkomen. Het lijkt ons dan ook sociaal wenselijk om hen een extra steuntje in de rug te geven. En met het overige vrijgekomen budget kunnen we in de toekomst overwegen om een tussenkomst voor 65+’ers te voorzien wanneer de Vlaamse Regering daar de gratis abonnementen afschaft. Tegen dan zal ook de Mobibkaart zijn ingevoerd en krijgen we een veel beter zicht op het effectieve gebruik van abonnementen bij De Lijn.
Voor de duidelijkheid: dit is geen asociale maatregel. We herzien op basis van het voorstel van De Lijn en geven extra aan degenen die het echt nodig hebben. We besparen aanzienlijk op een bevolkingsgroep die in principe nog actief is en die een terugbetaling krijgt van zijn werkgever. Wie toch werkloos en nood heeft aan een gratis abonnement of een forse tegemoetkoming, kan daarvoor nog altijd bij het OCMW terecht dat hiervoor budgetten heeft.
Bart Lambrecht (N-VA)
Schepen van mobiliteit