De wonderbaarlijke saga rond de Indische school op de Kontichsesteenweg

Op 30 mei 2012, over deze onderwerpen: Onderwijs

Deel I: Onze burgemeester trekt naar India

Herinnert u het zich nog? In oktober 2011 verscheen plots in de kranten dat er in Aartselaar  een Indische school zou komen, en wel aan de Kontichsesteenweg. In de pers was toen een glunderende Van den Abeele te zien, die speciaal naar India was gereisd om het contract te ondertekenen. De Indiërs spraken zelfs van 'de wonderbaarlijke burgemeester van Aartselaar'. Ook de eerste details lekten uit: maar liefst 400 kinderen zouden er school lopen, die daarenboven een torenhoog studiegeld van zo'n 2000 euro per maand zullen moeten betalen.

Deel II: Er wordt gewerkt zonder bouwvergunning, of toch niet?

Nadat Aartselaar wat bekomen was van dit wonderbaarlijke nieuws ontstond toch, zoals redelijkerwijze kon worden verwacht, de nodige onrust bij de omwonenden. Buiten de mededelingen in de bewuste krantenknipsels verbleven zij nu immers maanden in het ongewisse. Niemand wist wat de school nu allemaal met zich zou brengen, noch hoe het nu zat met de verkeersveiligheid op de nu al zo drukke en onveilige Kontichsesteenweg. Bovendien bleken in het gebouw al veranderingswerken aan de gang, terwijl hiervoor nochtans geen enkele bouwvergunning werd aangevraagd. Ondervraagd over deze kwestie door Sophie De Wit (N-VA), ontkende de burgemeester op de gemeenteraad van april evenwel stellig dat er al werd gewerkt. Enkel Eandis zou er volgens hem wat "stockeren". Desondanks gingen de Aartselaarse ambtenaren toch ter plaatse nazicht doen, waarna ze hun bezorgdheid hebben geuit aan de burgemeester en de schepenen.

Deel III: de burgemeester weet van niets

Op diezelfde gemeenteraad van april beweerde de burgemeester voorts uitdrukkelijk nog van niets te weten (sic): noch hoeveel kinderen er zouden komen, maar het zouden er zeker niet zoveel zijn, noch of de school wel in september zou openen en evenmin hoe hoog het inschrijvingsgeld zou zijn (hoewel dit laatste zonder probleem terug te vinden is op de webstek van de school). Alles zou wel duidelijk worden in een gesprek dat de burgemeester de week nadien ging hebben met de verantwoordelijken, waarna de ongeruste burgers correct zouden worden geïnformeerd. Bizar allemaal, onze burgemeester ging dus speciaal naar India om een contract te sluiten over iets waar hij geen enkel detail van kende? Is dit dan de invulling van goed bestuur?

Deel IV: Het Aartselaars infoblad weet het wel

De woorden van onze burgemeester waren evenwel nog niet koud of ze werden reeds weerlegd. En wel door het Aartselaars bestuur zelf!  Immers: amper 3 dagen na de uitleg van de burgemeester in de gemeenteraad en dus nog vóór hij de schoolverantwoordelijken mocht ontvangen, verscheen in het Aartselaars infoblad op pagina 3 plots toch alle informatie over de Indische school. En wat blijkt? Opnieuw gaat het om 400 leerlingen die in september zouden beginnen. Meer nog : hierin staat letterlijk te lezen dat de werken (voor een totaal van 4 miljoen euro) aan de school wel al volop bezig zouden zijn.

Bizar en wonderbaarlijk bij dit alles is dat de teksten voor het infoblad van mei al eind maart binnen moesten zijn..... terwijl de burgemeester eind april volhield van niets te weten.

Deel V: Wie is er mis?

Op de gemeenteraad van mei werd de burgemeester logischerwijze opnieuw door N-VA ondervraagd over de kwestie. Daarop veranderde hij het geweer van schouder.

De informatie in het infoblad deed onze burgemeester vooreerst af als - u leest het goed - een kwakkel van een overijverige ambtenaar. Maar inmiddels kon hij wel al een tipje van de sluier lichten, gezien hij ondertussen met de school een gesprek had. Zo zouden er maar maximum 170 kinderen komen, omdat de brandweer niet meer zou toelaten. Een bouwvergunning werd inmiddels ook aangevraagd. En de verkeersveiligheid (die in april voor het bestuur niet zo belangrijk leek) zou nu onder de loep worden genomen. Of er al werken bezig waren zonder bouwvergunning, daar bleef de burgemeester vaag over. Vast staat wel dat hij als verantwoordelijke uitgever van het infoblad had moeten vermijden dat er foute informatie in zou sluipen. Zeker nu de bij de omwonenden een terechte vraag naar correcte informatie en communicatie was.

Deel VI: Voorlopige conclusie

Voor de N-VA is het duidelijk: hoewel de school binnen enkele maanden waarschijnlijk open gaat, is het nog steeds gissen naar correcte informatie. Ook de buren weten nog steeds van niets.

Tegen de komst van een Indische school heeft de N-VA niets, laat daar geen enkele twijfel over bestaan. Maar we zijn wel bezorgd. In eerste instantie over verkeersveiligheid ter plaatse en de opvolging van zulke dossiers door ons bestuur. Nog meer maken we ons ernstig zorgen over de communicatie rond dit dossier in het algemeen en die van de burgemeester in het bijzonder. In deze welles-nietes-discussie met de burgemeester kunnen we alvast volgende conclusie trekken:

Ofwel is de informatie in het infoblad niet correct en leest de burgemeester, nochtans tevens de verantwoordelijke uitgever, dit niet eens na (over dat laatste kunnen we alvast zeker zijn). Ofwel geeft hij op de gemeenteraad foutieve informatie op vragen van gemeenteraadsleden. Beide opties baren  de N-VA op zijn minst ernstige zorgen.