U bent hier
Fietssuggestiestroken duiken op in Kapellestraat en Laar
Sinds maandag duiken er in het centrum van Aartselaar ‘fietsertjes’ op op het wegdek. De fietssuggestiestrook geeft duidelijk weer dat er in de Kapellestraat en op het Laar ook plaats is voor zwakke weggebruikers. “Met deze maatregel willen we heel duidelijk weergeven dat automobilisten in ons centrum ook rekening moeten houden met zwakke weggebruikers”, zegt schepen van mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA). “Bedoeling is dat auto’s hierdoor automatisch trager gaan rijden en alerter zijn voor het andere wegverkeer.”
De Kapellestraat en het Laar zijn twee drukke straten in Aartselaar. Volgens het intergemeentelijk mobiliteitsplan van de Rupelstreek en Aartselaar van 2000 worden er in de kernen geen aparte fietspaden aangelegd, maar mengen auto’s en fietsers zich samen in het verkeer. De Kapellestraat is bovendien niet breed genoeg voor aparte fietspaden. Maar dat 15-jaar oude mobiliteitsplan spreekt ook over snelheidsremmers en fietssuggestiestroken in het centrum. “Deze coalitie geeft eindelijk uitvoering aan wat er al jaren op papier staat. Verkeersveiligheid is voor ons een belangrijke materie. De fietsertjes op het wegdek geven heel duidelijk weer dat er met gemengd verkeer moet rekening gehouden worden. We hebben er bewust voor gekozen om met deze fietsertjes te werken en niet met een fietssuggestiestrook in een aparte, rode coating. De kostprijs daarvan is ongeveer het 13-voudige, en gezien de Kapellestraat en het Laar aan het begin van de volgende legislatuur moeten opgebroken worden voor rioleringswerken, zou dat geen verantwoorde kost zijn geweest.”
De firma die de fietssuggestiestroken aanbrengt is daar gisteren mee begonnen en gaat daar vandaag mee verder. De stroken worden aangebracht op het Laar en in de Kapellestraat tot aan het OCMW (hoek met de Palmboomstraat), vanaf daar begint namelijk een afgescheiden fietspad.