Gouverneur fluit Aartselaarse meerderheid terug

Op 24 augustus 2012, over deze onderwerpen: Communicatie, Inspraak & Participatie

De Antwerpse gouverneur heeft via een officieel schrijven het Aartselaarse bestuur en meerbepaald gemeenteraadsvoorzitter Lea Den Abt (NAP) terecht gewezen. Aanleiding is het onreglementair inperken van het aantal vragen per gemeenteraadslid in de gemeenteraad. Tijdens de gemeenteraad van juni kwam het tot een dispuut, waarna N-VA-gemeenteraadsleden Jan Van der Heyden en Sophie De Wit een klacht indienden bij de gouverneur. “Dankzij deze duidelijke terechtwijzing kan de Aartselaarse meerderheid niet langer de oppositie monddood maken en het aantal kritische vragen in de gemeenteraad beperken”, reageren beiden verheugd op de brief van de gouverneur.

Na het beëindigen van de officiële agenda van de gemeenteraad, heeft elk gemeenteraadslid het recht om enkele vragen te stellen aan de burgemeester of schepenen. Tijdens de laatste gemeenteraad, eind juni, ontstond er een dispuut naar aanleiding van de mondelinge vragen van Lieve Redant (N-VA). Redant wou 6 kleine vragen stellen en kaderde dit ook met verwijzing naar de korte duurtijd van de zitting en gezien het feit dat in juli geen gemeenteraad ging samenkomen, maar werd na 3 vragen al het woord ontnomen door gemeenteraadsvoorzitter Den Abt. “Den Abt laat maar drie vragen per gemeenteraadslid toe, terwijl hiervoor helemaal geen basis is in het huishoudelijk reglement. Op die manier tracht de Aartselaarse meerderheid de kritische vragen te beperken en de democratische controle van de oppositie te fnuiken. De gemeenteraad van juni begon om 20u. Een kwartier later was de officiële agenda al afgerond en begonnen de vragen. Om 21u werd de vergadering al afgesloten. Er was dus geen enkele reden om de laatste 3 vragen niet te laten stellen. Maar goed, dat is de arrogantie van de macht zeker?”, stelt klachtindiener Jan Van der Heyden.

Ook Sophie De Wit is tevreden over de terugfluiting door de gouverneur. “De gouverneur gaf ons op alle punten gelijk. We zijn benieuwd of de meerderheid zich de komende gemeenteraad zal houden aan de kritische opmerkingen. Voor de N-VA is het duidelijk dat het beknotten van de oppositie niet meer van deze tijd is. De N-VA staat juist voor een optimale transparantie van het bestuur, waarbij ook de oppositie goed wordt geïnformeerd. De gemeenteraad moet aan belang winnen en ook burgers moeten hun vragen kunnen komen stellen. Via wijkvergaderingen wil de N-VA ook echte inspraak. Dat staat diametraal tegenover de aanpak van Open VLD en NAP in Aartselaar”, besluit De Wit.

In bijlage de brief van de (waarnemend) gouverneur aan klachtindiener Sophie De Wit.