N-VA Aartselaar hoopt na Vlaamse subsidies op snelle start van bouw nieuw gemeentemagazijn

Op 24 maart 2012, over deze onderwerpen: Patrimonium

Philippe Muyters, Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening, keurde definitief het subsidiebedrag goed voor de aankoop van de vroegere drukkerij Printo. Op die plaats in de Oudestraat komt nu het nieuwe gemeentemagazijn van Aartselaar. De subsidie bedraagt 194.100 euro, oftewel 30% van de aankoopprijs, en dient ook voor de sanering van het verwaarloosd gebouw en de grond. N-VA Aartselaar is bij monde van gemeenteraadslid en lijsttrekker Sophie De Wit blij met de subsidies: “De overstap naar het nieuwe gemeentemagazijn sleept al jaren aan, hopelijk geeft deze subsidie ons gemeentebestuur eindelijk het duwtje in de rug om er snel werk van te maken. Hopelijk leert de meerderheid hier ook uit dat het tijdig aanvragen van subsidies loont.”

Het dossier van het nieuwe gemeentemagazijn in de Oudestraat sleept al van begin 2009 aan. “Toen moesten we het dossier in de gemeenteraad met spoed behandelen, zonder dat we enige bijkomende informatie kregen. Jarenlang hoorden we er vervolgens niks van. Pas volgend jaar in 2013 heeft de meerderheid budgetten voorzien voor de sloop van de drukkerij, de sanering van de gronden en de bouw van het magazijn. Waarom moest dit dan in 2009 in allerijl worden goedgekeurd? Gelukkig heeft de gemeente via Igean deze keer wel subsidies aangevraagd, daar liep het in het verleden vaak mis. Bijna 200.000 euro subsidies scheelt natuurlijk een slok op de borrel”, vindt Sophie De Wit.

Vlaams minister Muyters is blij dat hij vanuit de Vlaamse overheid zijn steentje kan bijdragen aan dit vernieuwingsproject. “Deze Vlaamse subsidies kaderen in de strijd tegen leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten. De drukkerij in de Oudestraat was al lang totaal verwaarloosd, wat op een woonwijk toch geen goede indruk laat. Hopelijk geven deze subsidies het spreekwoordelijke duwtje in de rug aan de gemeente om snel werk te maken van het nieuwe magazijn.”

Toch vindt N-VA Aartselaar de locatie van het nieuwe magazijn een minpuntje. Lieve Redant, die als N-VA-gemeenteraadslid al vaker initiatieven voor de leefbaarheid van de wijk indiende, preciseert: “Wijk Ysselaar is een woonwijk, maar heeft te kampen met veel sluipverkeer door de achterliggende industriezone. Nu komt er nog het gemeentemagazijn bovenop. Het bestuur moet dringend werk maken van de leefbaarheid van de wijk, dat vragen de inwoners al lang. Hopelijk wordt overlast vermeden en zorgt de gemeente voor een mooi en door groen omgeven magazijn. Was het trouwens nodig om het magazijn in het uiterste noorden van de gemeente te plaatsen? Al die extra verplaatsingstijd en –kilometers zullen aandikken voor de technische dienst en de groendienst.”