Pierstraat wordt volledig zone 50

Op 24 april 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Het snelheidsregime in de Pierstraat wordt voor alle automobilisten volledig 50 km/u. Tot dat akkoord zijn de gemeentebesturen van Rumst, Aartselaar en Kontich gekomen. Tot nu toe had de Pierstraat, die van de grens met Niel tot het centrum van Kontich loopt, verschillende snelheidsregimes, variërend van 50 km/u tot 90 km/u. “De verschillende snelheidsregimes waren verwarrend, daarom hebben we besloten om één snelheidsregime over de volledige straat in te voeren”, zeggen de drie schepenen van mobiliteit.

Elk gemeentebestuur past zijn verkeersreglement met betrekking tot de gemeenteweg op haar grondgebied in die zin aan. Dat wil zeggen dat er een aantal verkeersborden in de straat zullen wijzigen. Op de gemeenteraadszitting van 24 april 2014 staat het betreffend aanvullend verkeersreglement in Rumst geagendeerd. De colleges van Aartselaar en Kontich keuren voor hun grondgebied ook aanvullende verkeersreglementen goed. Het uniforme snelheidsregime zal ingevoerd worden vanaf begin mei.

Na een overleg in maart 2014 werd besloten om in de volledige Pierstraat één snelheidsbeperking toe te passen,” licht schepen voor Mobiliteit in Rumst Geert Van der Auwera (CD&V) toe. “De drie gemeentebesturen zijn voorstander van een snelheidsbeperking van 50 km/uur. Het maakt de straat ook een stuk veiliger. De politie adviseerde deze verkeersmaatregel dan ook gunstig. Tegelijk met de éénvormige snelheidsbeperking komt er ook een inhaalverbod in de hele straat.

Aartselaar was al jarenlang vragende partij voor een snelheidsbeperking van 50 km/u in de Pierstraat”, zegt Aartselaars schepen voor Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA). “Wat vroeger met Rumst, waarmee we de straat delen, niet lukte, lukt nu met het nieuwe gemeentebestuur van Rumst wel. Ik ben mijn collega’s daar zeer dankbaar voor. Voor ons is dit dus een heel belangrijk akkoord. Verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor de buurt primeert hier. We hebben daar met de verkeerscel een uitgebreid document rond gemaakt. Met 10 oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers was het hoge snelheidsregime niet echt verantwoord. De baan was officieel zelfs te smal voor een 70 km/u-regime. Met de snelheidsverlaging hopen we het aantal ongevallen in de Pierstraat ook drastisch te verminderen. Het zal nu ook zaak worden om de 50 km/u ook effectief te handhaven, want uit tellingen blijkt dat er geregeld te snel wordt gereden.”

Ook op het grondgebied van Kontich krijgt de Pierstraat nu eenzelfde snelheid. Het is zelfs zo dat vandaag op hetzelfde stuk van de straat verschillende snelheidsregimes gelden in tegenovergestelde richting. Dat maakt het helemaal verwarrend. Ook de straten daar rond, zoals de Oever, brengen we terug naar 50 km/u. Op die manier willen we aan het doorgaand verkeer ook duidelijk maken dat ze hiervoor de expresweg moeten gebruiken en niet de lokale Kontichse wegen, die vooral gericht moeten zijn op bestemmingsverkeer. Voor de automobilist zal dit uniform snelheidsregime alvast veel duidelijker zijn. En ook de verkeersveiligheid verbetert op onze wegen”, zegt Willem Wevers (N-VA), de schepen voor Mobiliteit uit Kontich. Ook de voorrangsregeling op het kruispunt van de Oever en de Pierstraat wordt aangepast: "Er komen haaientanden op de Oever waardoor de Pierstraat voorrang krijgt. Daardoor maken we het veiliger voor de fietsende jeugd richting onze scholen. Het conflict tussen auto en fiets wordt hierdoor verkleind”, besluit Wevers.

Op de foto: schepenen Geert Van der Auwera, Bart Lambrecht, Willem Wevers en Kontichs burgemeester Erik Jacobs.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is