Van verkeersveilige en fietsvriendelijke gemeente is weinig in huis gekomen

Op 24 mei 2012, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Sophie De Wit, gemeenteraadslid en lijsttrekker van de N-VA, sluit zich ten volle aan bij de kritiek die de Fietsersbond vandaag uitte. Daarin stelt de Fietsersbond dat Aartselaar het slechtste fietsbeleid heeft van de regio. “Het fietsbeleid in Aartselaar is niet alleen pover, alle maatregelen die het gemeentebestuur in haar beleidsnota opnam voor een verkeersveiligere gemeente, zijn niet uitgevoerd”, vindt De Wit.

De beleidsnota oogde nochtans mooi voor het Aartselaars centrum: Er worden verkeersassen gecreëerd om het zwaar verkeer en sluipverkeer tegen te gaan. Er komt een zone 30 rondom het centrum en in de straten waar een fietspad echt onmogelijk is, komen fietssuggestiestroken. “Hoewel sommige maatregelen maar een verkeersbord of een pot verf nodig hadden, is er geen enkele van gerealiseerd. Voor deze meerderheid was de fietser en zwakke weggebruiker helaas geen prioriteit. Het enige dat het bestuur heeft gerealiseerd, was een veilige schoolroutekaart. Nota bene een voorstel van mezelf waar de meerderheid zich in kon vinden. Het duurde vervolgens wel bijna 1,5 jaar eer die kaart gerealiseerd werd”, bemerkt Sophie De Wit.

Voor N-VA is verkeersveiligheid dan ook een belangrijk item in de verkiezingen. “Voor N-VA is een goed evenwicht tussen de auto, het openbaar vervoer, de fiets en de voetganger noodzakelijk. Elk moet ten volle tot zijn recht kunnen komen. Maar gezien de fietser en voetganger deze legislatuur aan hun lot zijn overgelaten, zal daar de komende jaren een inhaaloperatie moeten gebeuren”, concludeert Sophie De Wit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is