Veilig naar school in Aartselaar!

Op 26 april 2010, over deze onderwerpen: Jeugd, Mobiliteit & verkeersveiligheid, Onderwijs

Onze kinderen moeten op een veilige en duurzame manier naar school kunnen gaan. Hoewel onze gemeente al inspanningen op dit vlak onderneemt, beschikt Aartselaar nog altijd niet over een schoolbereikbaarheidskaart. N-VA gemeenteraadslid Sophie De Wit stelt daarom vanavond op de gemeenteraad voor om zo snel mogelijk werk te maken van deze kaart met veilige schoolroutes.

De kaart toont kinderen de meest veilige routes om onze scholen te bereiken en stimuleert ze om op een duurzame manier, met de fiets of te voet, naar school te gaan. Een noodzakelijk instrument dus om veilig en duurzaam woon-schoolverkeer te realiseren.”, aldus Sophie De Wit.

De schoolbereikbaarheidskaart heeft een informatieve, een sensibiliserende en een educatieve functie. Het informeert ouders en kinderen over de meest veilige routes en wijst op de gevaarlijke punten. Het zet mensen aan om op een duurzame manier naar school te gaan. En de kaart is voor leerkrachten een aanknopingspunt om kinderen te leren zich veilig in het verkeer te begeven.

Ongeveer de helft van de gemeenten in Vlaanderen beschikt al over een eigen schoolbereikbaarheidskaart of is bezig er één te ontwerpen. Aartselaar hinkt dus duidelijk achterop en dat kan niet!

Sophie De Wit: “Als ik zie dat bijna de helft van de gemeenten hier al werk van heeft gemaakt, snap ik niet waarom Aartselaar achterblijft. Ik ga dan ook het gemeentebestuur oproepen om zo snel mogelijk in gang te schieten en hierover samen te zitten met alle betrokkenen.

Deze schoolbereikbaarheidskaart hoeft de gemeente ook niet veel te kosten. Zo zijn er verschillende subsidiemogelijkheden, onder andere in het kader van de Mobiliteitsconvenant die de gemeente afsloot met de Vlaamse overheid. “Voor de kostprijs hoeven we het in elk geval niet te laten. Trouwens, op de veiligheid van onze kinderen staat wat N-VA betreft geen prijs.”, aldus nog De Wit.