Aartselaars beleid rond Dierenwelzijn wordt als 4e beste van alle 300 Vlaamse gemeenten gerangschikt

Op 13 september 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraadsverkiezingen 2024, Leefmilieu & Landbouw

Aan het einde van deze legislatuur beoordeelt dierenrechtenorganisatie GAIA alle lokale besturen met een checklist aan belangrijke criteria rond dierenwelzijn. Met een score van 84% komt de gemeente Aartselaar als 4e beste van de 300 Vlaamse gemeenten uit de vergelijking! “Deze knappe score bevestigt dat we de voorbije zes jaar resoluut voor Dierenwelzijn hebben gekozen en grote stappen hebben gezet voor de talrijke dieren in onze gemeente. Het is een fijne erkenning en het is zeker geen schande om in de top 3 steden als Mechelen en Leuven te moeten laten voorgaan, met veel grote budgetten en administraties”, zegt een zeer blije schepen van Dierenwelzijn Bart Lambrecht (N-VA).

Voor die uitstekende score baseert GAIA zich op verschillende sterke punten in Aartselaar: zo is er bijvoorbeeld een schepen, ambtenaar en meldpunt voor Dierenwelzijn, de politie handhaaft op Dierenwelzijn, Aartselaar werkt samen met een opvanglocatie, er is een zwerfkattenbeleid, er is enkel nog diervriendelijk vuurwerk in de gemeente, er zijn geen dieren meer op de gemeentelijke jaarmarkt, er is een uitdoofbeleid voor de verkoop op de wekelijkse markt, enzovoort. Het zijn maar enkele van de talrijke belangrijke beslissingen die de voorbije jaren onder het huidige dierenwelzijnsbeleid werden opgestart.

“Maar we doen nog meer dan dat”, zegt schepen Bart Lambrecht. “Zo brachten we GAIA op de hoogte dat we overlast diervriendelijker aanpakken met bijvoorbeeld de duivenpil of met slimme vallen om ratten te vangen in plaats van het traditionele vergif. We brachten hondeneigenaars met weinig tijd en hondenliefhebbers met veel tijd in contact met het project Plusbaasjes. We organiseerden een tentoonstelling “De Geknipte Kat” en haalden de Katmobiel al een paar keer naar Aartselaar om inwoners te sensibiliseren rond kattensterilisatie. En ook de plannen voor onze nieuwe hondenweide naast het zwembad, waar momenteel volop aan wordt gewerkt, kon al op goedkeuring rekenen.

Last but not least was ook ons initiatief om het oude zwembad op de laatste dag voor hondenzwemmen open te stellen een schot in de roos! Het haalde heel wat nationale pers en is sindsdien al door vele gemeenten gevolgd. Aartselaar wordt gezien als een gemeente met heel wat good practices op vlak van Dierenwelzijn en daar mogen we best trots op zijn, vooral omdat alles de voorbije jaren is opgestart en uitgewerkt. Ik mag rekenen op een zeer gemotiveerde ambtenaar Dierenwelzijn en op een N-VA-fractie die steeds onze ideeën heeft ondersteund. Deze bekroning in de top 5 van Vlaamse gemeenten is dan ook een mooie erkenning en sterkt ons om op deze ingeslagen weg verder te gaan. We hopen dat ook elke Aartselaarse dierenliefhebber onze inspanningen weet te waarderen”, besluit schepen van Dierenwelzijn Bart Lambrecht.

Bron en volledige Aartselaarse beoordeling: https://www.gemeentevoordieren.be/#top10